Blog Ati Harun's Touch

facebook page

facebook page
Makeup Servis

Followers

Monday, May 31, 2010

MAKIN TINGGI ILMU DUNIA, MAKIN BUTA ILMU AKHIRAT....


(email inbox..)


Utk tujuan pengetahuan umat islam semua.......inilah tanda2 mereka yg begitu taksub dgn perkara duniawi....tidak boleh fikir yg mana haram dan halal.seterusnya mengelirukan generasi muda yg kurang pengetahuan ttg agama islam...

PROF. DR. SITI MUSDAH MULIA MENDAPAT ANUGERAH KRN HALALKAN HOMOSEKSUAL LESBIAN & GAY.

Barat akan terus memberikan pengiktirafan tinggi kpd individu2 yg berjaya memalukan Islam. Jika sebelum ini Salman Rusdie (Novelis the satanic verses), Aayan Hirsi Ali (wanita somalia yg murtad dibawah pelindungan Belanda), Taslima Nasrin (penulis Bangladesh) dianggap wira, dan kini wirawati terbaru ialah Prof. Dr. Siti Musdah Mulia, seorg pendukung Liberal Feminisme yg menyokong lesbian, gay & homoseksual. Pengiktirafan itu diterima pd 26 Nov.2009 dari Premio Internazionale La Donna Dell Anno Year 2009 di Saint Vincent, Itali. Dia berjaya menewaskan 2 finalis lain iaitu Aicha Ech Channa yg memperjuangkan ibu2 tunggal di Magribi & Mary Akrami yg memberi perlindungan, pelajaran, kemahiran & bantuan kpd wanita2 Afghanistan.

Persoalannya mengapa Dr. Siti Musdah yg terpilih sbgai pemenangnya??
Jawapannya kerana : Beliau merupakan kaunselor, penulis agama yg terkenal di Indonesia, juga ketua Lembaga Agama & Gender, Ahli Peneliti Utama Syarahan Keagamaan, Pensyarah Pemikiran Politik Islam di universiti Islam Syarif Hidayatullah & Prof. Penyelidik kajian Sains Indonesia. Itulah faktor utama yg menjadi perhatian barat utk memilihnya sbgai pemenang, yakni keberanian seseorg dlm menentang aliran pemikiran umum & tradisi.

Perkara yg ditentang hebat oleh wanita ini adalah yg termaktub dlm Al-Quran & Hadis, mengetuai perbincangan hukum2 Islam dgn membuat resolusi. Diantaranya:
1. Poligami tidak sah & mesti dibatalkan secara undang2.
2. Perkahwinan berbeza agama dikira sah.
3. I'ddah bukan hanya utk wanita tetapi lelaki juga dgn tempoh masa i'ddah 130 hari.
4. Isteri juga boleh menjatuhkan talak.
5. Harta warisan anak laki2 & perempuan adalah sama.

Kini beliau bersama rakan2 perjuangan sdg menyebar-luaskan idea tersebut dgn bantuan The Asia Foundation (dana tajaan Amerika) yg mendukung gagasan Liberalisme. Klimaks pendirian beliau adalah mahu menghalalkan sesuatu yg diharamkan. Bagi wanita ini, homoseks,gay,lesbian dianggap perkara semula jadi & ia diciptakan oleh Tuhan, maka sudah tentulah dibolehkan dlm agama. Yg peliknya...pendapat beliau disokong oleh wakil dari Nahdatul Ulama (NU) Nurofiah serta Soffa Ihsan (Pengarah utusan Mata Air).

Pendapat mereka adalah:
1. Pengharaman homoseks ini sebenarnya dilakukan oleh ulama2 yg berfikiran sempit.
2. Allah memandang manusia sama saja. Yg dipandang mulia adalah takwa, & takwa hanya layak dihakimi oleh Allah.
3. Hidup diamalkan atas kepelbagaian & kesamarataan termasuk soal seks.
4. Homoseks hanya dibantah oleh masyarakat jumud tetapi bukannya agama.
5. Gay/Lesbian sama saja dgn org lain, yg penting hormat-menghormati & menjaga maruah.
6. Ijtihad baru mesti dilakukan supaya masyarakat tidak beku dlm pemikiran lapuk.

Masyarakat Bissu & Penorogo di Makassar, Indonesia menerima baik homoseks ini malah meletakkan golongan itu ditempat yg tinggi dlm masyarakat. Diatas keberanian/kelantangan Dr.Musdah inilah beliau disanjung, dihargai oleh barat hingga meraih pelbagai anugerah dlm sumbangannya itu. Inilah contoh wanita yg berani menyatakan kebenaran utk menghancurkan umat Islam hari ini lalu menganggap dirinya sbg mujtahid dgn berkata " Aku tidak takut dgn org2 yg menghalangi jalan pekerjaan aku.."

Info wanita sesat ini : Lahir di Bone Sulawesi 3 Mac 1958. Pengerusi NGO persidangan Agama utk Keamanan Indonesia. Penasihat kanan kpd Menteri Hal-ehwal Agama. Ketua bhgn penyelidik Majlis Ulama Indo (MUI) serta Fellow pelbagai universiti. Penulis buku Muslimah Reformis, Islam Mengkritik Poligami, & Islam - Inspirasi Kesamaan Gender. Melancarkan The Counter Legal Draf ( Kompilasi hukum Islam) yg mencetuskan kontroversi.

Sumber : Zulkarnain Zakaria.


till then...

Sunday, May 30, 2010

Awan aneh muncul di Uruguay

(email inbox..)




ظهرت سحابة غريبة و نادرة جدا في سماء الأوروغواي,في بداية هذا الشهر,ما شد اليها أنظار و اهتمام علماء الناسا حتى أنهم و ضعوها في الصفحة الأولى من موقعهم,كصورة اليوم.

وما يلفت النظر هو شكلها المرعب الأسطواني الذي يشبه الأعصار لكن أفقيا و أيظا شدة طولها و انخفاضها عن السحاب العادي بمئات الأمتار!!!

(bley sesape translate ni)


Subhanallah...



till then...

Saturday, May 29, 2010

method for cure your prolonged cough

VERY INTERESTING! IF THERE IS A NEED TO, THERE IS NO HARM TRYING....
CHEAP AND EASY – PROBABLY SOME GRANDMOTHER’S REMEDY.

This method had been tested by many people. One of the best methods to stop cough.
Cut off the top part of the orange, put some salt into the orange, and put back the top part. Steam it 10 minutes and eat all the fresh including the juice at the bottom of the bowl.
Taste not very nice but cures your prolonged cough in days..

Cut off a little shelf of top
Add ½ teaspoon of salt
Place in a bowl and steam it 20 minute and finish the whole orange.



Dont forget to finish the water left in the bowl. Its taste sour and salty, good for cure.
Till then...




Friday, May 28, 2010

mata siapa yang tidak pernah menangis..

Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu dan menyebarkan risalah bertajuk "Jalan-jalan Syurga" dan beberapa karya Islamik yang lain. Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar seperti biasa meghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat dingin dan hujan mulai turun.Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan seraya berkata "Ayah! Saya dah bersedia" Ayahnya terkejut dan berkata "Bersedia untuk apa?". "Ayah bukankah ini masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah""Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat""Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika hujan turun" Ayahnya menambah "Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca sebegini" Dengan merintih anaknya merayu "Benarkan saya pergi ayah?" Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada anaknya "Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!" "Terima kasih Ayah"
Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu. Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa punyang dijumpainya. Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan risalah itu kepada penghuninya.Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah "Jalan-jalan Syurga" ada pada tangannya. Dia berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih ada risalah di tangannya. Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal. Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula mengatur langkah menghampiri rumah itu. Apabila sampai sahaja anak itu dirumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali. Ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan. Diketuk pula pintu itu namun sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi, mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil keputusan menekan loceng sekali lagi. Akhirnya pintu rumah itu dibuka. Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an. Mukanya suram dan sedih. "Nak, apa yang makcik boleh bantu?" Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit. "Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling bertuah". Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi."Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu" dalam nada yang lembut.
Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula, seperti biasa Imam memberikan ceramahnya. Sebelum selesai dia bertanya "Ada sesiapa nak menyatakan sesuatu" Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri. Dia adalah perempuan separuh umur itu. "Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini yang kenal saya. Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali. Untuk pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang Muslim. Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan meninggalkan saya keseorangan dalam dunia ini" Air mata mulai bergenang di kelopak matanya. "Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri. Jadi saya ambil kerusi dan tali. Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap anak tangga menuruni. Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu lagi diketatkan di leher. Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba loceng rumah saya berbunyi. Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapapun yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab. Kemudian ia berbunyi lagi. Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan sekali lagi". "Saya bertanya sekali lagi. Belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini setelah sekian lama. Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergike pintu" "Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak yang comel itu. Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya seperti malaikat". "Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik" itulah kata-kata yang paling indah yang saya dengar". "Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan. Saya kemudian menutup pintu dan terus baca risalah itu setiap muka surat. Akhirnya kerusi dan tali yang hampir-hampir menyentap nyawa saya diletakkan semula ditempat asal mereka. Aku tak perlukan itu lagi". "Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia, yang menjadi hamba kepada Tuhan yang satu ALLAH. Di belakang risalah terdapat alamat ini dan itulah sebabnya saya di sini hari ini. Jika tidak disebabkan malaikat kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada selama-lamanya di dalam neraka."
"Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang masih kering. Ramai pula yang berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR! Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas terus memeluk anaknya yang berada di kaki mimbar dan menangis sesungguh-sungguh hatinya. Jumaat ini dikira Jumaat yang paling indah dalam hidupnya. Tiada anugerah yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini. Iaitu anugerah yang sekarang berada di dalam pelukannya. Seorang anak yang seumpama malaikat. Biarkanlah air mata itu menitis. Air mata itu anugerah ALLAH kepada makhlukNya yang penyayang .
P
anjangkanlah risalah ini. Ingat ALLAH sentiasa menyayangi dan memeliharakamu! ALLAHUAKBAR!



Thursday, May 27, 2010

How to get rid of flies on your dining table




Keep pieces of lemon on the dining table with Cloves embedded in the lemon, all flies will run away..

till then..

Kebaikan bercium


Ahli perubatan mendapati bahwa berciuman baik untuk kesihatan.....
Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga
efektif melawan banyak penyakit. Apa saja keuntungan berciuman bagi
kesihatan?

* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita.
Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung
per minit.

* Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan
nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan
nafas per minit. ini baik untuk mencegah sakit paru-paru.

* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan
pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh
menghancurkan asam yang menutupi gigi.

* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan
stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress.

lagi... kelebihan berciuman .....huhuhu!

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan
hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak
melakukan rutin ini.

2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang
merasa dihargai dan memberi ketenangan diri.

3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan
tingkat metabolis. Ada yang mengatakan, bahwa dengan berciuman bergairah
tiga kali per hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu
menghilangkan berat badan.

4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah
boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan
memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress.

5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi
kendur. Otot pipi yang menegang karena ciuman yang bergairah mampu
membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah.

6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan
kolesterol.

7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut.

8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air
liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu
mengurangi sakit.



Till then...

Wednesday, May 26, 2010

marriage humour

(from my inbox..)


Wife : What are you doing?
Husband : Nothing.
Wife
: Nothing...? You've been reading our marriage certificate for an hour.
Husband
: I was looking for the expiry date.

-------------------------------

Wife
: Do you want dinner?
Husband
: Sure! What are my choices?
Wife
: Yes or no.
_____________

Wife
: You always carry my photo in your wallet.. Why?
Hubby
: When there is a problem, no matter how great, I look at your picture and the problem disappears.
Wife
: You see how miraculous and powerful I am for you?
Hubby
: Yes! I see your picture and ask myself what other problem can there be greater than this one?

--------------------------------------------------------
Stress Reliever Girl: When we get married, I want to share all your worries, troubles and lighten your burden.
Boy : It's very kind of you, darling, but I don't have any worries or troubles.
Girl
: Well that's because we aren't married yet.

------------------------------

Son: 'Mum, when I was on the bus with Dad this morning, he told me to give up my seat to a lady.'
Mom: 'Well, you have done the right thing.'
Son: 'But mum, I was sitting on daddy's lap.'

________________________________

A newly married man asked his wife, 'Would you have married me if my father hadn't left me a fortune?'
'Honey,' the woman replied sweetly, 'I'd have married you, NO MATTER WHO LEFT YOU A FORTUNE!'

----------------------------------------------------------

Girl to her boyfriend: One kiss and I'll be yours forever.
The guy replies: 'Thanks for the early warning.'

-------------------------------

A wife asked her husband: 'What do you like most in me, my pretty face or my sexy body?'
He looked at her from head to toe and replied: I like your sense of humour!


Husbands are husbands

A man was sitting reading his papers when his wife hit him round the head with a frying pan.
'What was that for?' the man asked.
The wife replied 'That was for the piece of paper with the name Jenny on it that I found in your pants pocket'.
The man then said 'When I was at the races last week Jenny was the name of the horse I bet on'
The wife apologized and went on with the housework.

Three days later the man is watching TV when his wife bashes him on the head with an even bigger frying pan, knocking him unconscious. Upon re-gaining consciousness the man asked why she had hit again.
Wife replied: 'Your Horse phoned!!! '




till then...

Tuesday, May 25, 2010

Kaabah




Mengapa ia terletak di Mekah al-Mukarramah dan mengapa ia empat persegi(cuba). Ia terletak di posisinya sekarang kerana setelah dibuat kajian oleh para cendikiawan dari Pakistan dan Arab, didapati, tempat terletaknya Ka'bah sekarang itu, adalah betul-betul di tengah bumi.

Mengapa ia empat persegi, ia melambangkan perpaduan ummah yang bergerak maju bersama,equality and unity, tidak seperti bentuk pyramid, dimana ia diumpamakan, seperti hanya seorang pemenang yang berada diatas setelah ia memijak-mijak yang lain. Dan antara lagi sebab mengapa 4 persegi melambangkan 4 imam besar, Maliki, Hambali, Hanafi dan Syafi'i, melambangkan kebenaran keempat-empat Imam tersebut.


Till then...

Monday, May 24, 2010

Sunnah Rasulullah

(from my inbox..)

Dalam diri-diri kamu ada kebesaran Tuhan". Doktor menyuruh kita melihat kedua tapak tangan dan perhatikan garis-garis di tapak tangan kita. Garisan-garisan di tangan kiri menunjukkan angka 8 dan 1 dalam Bahasa Arab dan tangan kanan 1 dan 8 dan membawa ke jumlah 81 + 18 = 99 iaitu bilangan nama Allah.

Sedikit sebanyak inti syarahan yang disampaikan oleh dari Jamnul Azhar.
Berikut adalah antara intipati syarahannya secara ringkas:-

1. Cara makan, Kenapa kita gunakan tangan? Mengikut cara Rasulullah s.a.w, beliau akan menggaulkan lauk dan nasi dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasullah saw akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya (yang last tu), lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya.

Mengapa? Kerana kedua belah tangan kita ada mengeluarkan 3 macam enzim, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yang kiri. Ini adalah kerana enzim yang ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of digestion.

Mengapa menghisap garam? Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yang diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dengan satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yang paling berkhasiat untuk kita.

Kenapa garam? Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut Doktor dihospital-hospital, the first line of treatment for poisoning adalah dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia.

2. Cara Rasulullah mengunyah - Rasulullah akan mengunyah sebanyak 40 kali untuk membiarkan makanan itu betul-betul lumat agar perut kita senang memproseskan makanan itu.

3. Membaca Basmalah (Bismillahirrahma Nirrahim). Membaca Basmalah sebelum makan untuk mengelakkan penyakit. Kerana bakteria dan racun ada membuat perjanjian dengan Allah swt, apabila Basmalah dibaca maka bakteria dan racun akan musnah dari sumber makanan itu.

Cara Rasulullah minum:-
Janganlah kita minum berdiri walaupun ia makruh tetapi ia makruh yang menghampiri kepada haram. Jangan kita minum dari bekas yang besar dan jangan bernafas sedang kita minum. Kerana apabila kita minum dari bekas yang besar, lumrahnya kita akan meneguk air dan dalam proses minum itu, kita tentu akan bernafas dan menghembuskan nafas dari hidung kita.

Kerana apabila kita hembus, kita akan mengeluarkan CO2 iaitu carbon dioxide, yang apabila bercampur dengan air H20, akan menjadi H2CO3, iaitu sama dengan cuka, menyebabkan minuman itu menjadi acidic. Jangan meniup air yang panas, sebabnya sama diatas. Cara minum, seteguk bernafas, seteguk bernafas sehingga habis.
Mengapa Islam menyuruh di sebat 100 kali orang belum berkahwin yang berzina, dan merejam sehingga mati orang yang sudah berkahwin yang berzina?
Badan manusia akan mengeluarkan sel-sel darah putih atau antibiotik yang dapat melawan penyakit. Dan sel-sel ini terdapat di daerah tulang belakang, berdekatan dengan sum-sum tulang manusia. Lelaki yang belum berkahwin dia akan dapat mengeluarkan beribu-ribu sel ini, manakala lelaki yang sudah berkahwin hanya dapat menghasilkan 10 unit sel ini sehari, kerana antara sebabnya ialah kerana sel-sel lain akan hilang kerana perhubungan suami isteri. Jadi apabila lelaki yang belum berkahwin didapati salah kerana zina hendaklah disebat 100 kali. Ini adalah kerana apabila dia disebat di belakangnya, suatu amaran tentang kesakitan itu akan membuatkan penghasilan beribu sel antibiotik yang dapat melawan virus HIV jika ia ada di badannya, dengan itu dapatlah antibodi melawan virus HIV itu.Tetapi jika lelaki itu sudah berkahwin,walaupun disebat 100 kali ia akan tetap menghasilkan 10 unit antibodi sahaja, jadi dengan itu hukumannya direjam hingga mati agar dia tidak dapat merebakkan virus HIV itu.



Till then...

Sunday, May 23, 2010

tudung sanggul tinggi - syrian style hijab


It's a trend nowadays that many muslim Malaysian women are into the new hijab wearing i.e. wearing a shawl-like syrian style hijab. I posted on my Fb status recently stating that I too, would want to wear the syrian women hijab style with high bun but unfortunately my hair is short thus cannot tie or do a bun at all.I also received few suggestions to buy fake buns online or at Arzu, KLCC.

I used to study in an arabic-medium school and had learned that when you wear tudung, you're not supposed to show any indication that your hair is long by tying your hair really high/do a bun until men can notice the presence of your long hair eventhough you wear your cover/hijab. That defeats the purpose of wearing a hijab.However, I can't remember the hukum whether it's haram or harus or makruh.

Being curious, I googled about this sanggul arab issue and found the hadith related:

Quote::
“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

Rasulullah s.a.w bersabda:

Quote::
“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”

–hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

I would say that I was tempted at first as I saw some women/celebraties/tv presenters looked really pretty wearing the syrian style hijab with high sanggul/bun. Sometimes, bila nak cantik, manusia selalu lupa pada hukum walaupon dah belajar.I am one of them. Bila nak buat benda jahat, laju je.
Anyway, in wearing hijab,niat perlukah menghalalkan cara? I dare not jatuhkan hukum or say that it is haram wearing the fake sanggul arab.However,at the moment, I'll just forget about buying the sanggul arab thingy.



@credit to: Haslinda Binti A Karim

Till then...

Saturday, May 22, 2010

hari belia 2010... part 4


from india...



video

and poco-poco from indonesia..






video

ni lak dari maldives... mula2 ok je..




video


pas tu ade sedikit 'lucah' kat situ.. haha.. giler tol tarian dorang...

video





from vietnam.. senyum je dorang..


abes la sudah persembahan masa hari Belia 2010...

last from Malaysia.. colours of Asia kalo x silap lagu tu.. x sempat amek.. bateri kong.. haha..


Till then...

Friday, May 21, 2010

hari belia 2010... part 3

Tis one yang paling menarik.. biase la.. tarian from India...

hehe.. bollywood gitu... ingat nak amek sket sedutan je.. tapi ade je tarian yg menarik..
India ni aje ade berape rakaman... wawawaaa... sape yg tak minat hindustan tu.. sowi la..


video


video


video




video

Thursday, May 20, 2010

men bowling

ari sabtu lepas men bowling ngan budak taman.. men smp 4 game.. esok baru terase kesakitannye.. huhhh...

ade gaya x..hehe.. (poyo siott..)
dak2 taman...




ni aku men.. hehe.. 2 pin x jatuh.. walaupon pin x bape nak pegi.. gaya tu penting.. hahaha..
video



hubby men.. aiceh... strike tuh... fuhh.. gempak siot.. dulu men spin
video


Till then...

Wednesday, May 19, 2010

Hari Belia 2010.. part 2


K.. sambung sini.. tapi disebabkan asek amek gambar n video, kamera ni kehabisan bateri.. so x de la amek byk.. amek yg agak2 best je.. aduss.. kamera ni suke spoil tau.. asek bateri abes je..

Tis one from Bangladesh..
video


Persembahan dari Cambodia.. dorang ade buat persembahan berlawan sebenarnye.. tapi x dpt amek sebab group kitorang ajak g tempat len.. tup2 tak jadi.. so ade la persembahan dr yg len..

video


Till then..

Tuesday, May 18, 2010

2nd day kat ukm


hurmm.. tadi hubby call.. dah cakap2 ngan die.. hubby pas kat irfan.. seronok giler die sembang.. siap gtau beli McD lagi.. bile aku cakap nak sket.. die kate.. "ibu, nanti ibu datang ye"..maksudnye die suh aku balik la tu.. makan sama2.. asek panggil ibu..ibu... adus tersentap hati aku ni.. tetibe rasa sedey giler.. dah bertakung dah airmata ni time tu.. padehal baru hari ke 2.. adusss.. bapak die suh putuskan line.. die lg rancak ajak berbual.. hurm.. rindu tol dengar celoteh die.. miss u baby...


sehari suntuk aku kat lab tu dok baca thesis (sesekali datang ngantuk giler tahap gaban..hehe) ngan sedikit briefing pasal FE.. rupanye byk lg mende aku kene baca dan paham dan pk.... dan bermacam dan lagi... hurmm.. suppose aku kene balik kol 9.. seram lak dok sorang2 kat situ.. tu pon kol 7 dah balik.. haha.. esok2 la.. baru first day stay sane.. nanti2 baru balik malam2.. lgpon aku x reti lg nak print kat sane.. takat baca je.. n kene siapkan buat proposal baru before 7 Jun ni... huh.. ape nak buat baru dpt bape percent je.. camno nak tulih... chaiyok.. chaiyok.. moga Allah permudahkan urusan ku.. ameen...


Till then..

Hari Belia 2010.. part 1

Hari Belia 2010.. ikut serta ngan group Belia Wawasan Kampung Jalan Kenangan pegi Hari Belia kat PICC.

Nape lak ade part 1? Coz aku nak upload sket2 gambar yg ade.. mase kat sane ade "Official Opening Ceremony of the Malaysian International Youth Programme in conjunction with the Malaysian National Youth Day 2010".. Dalam opening ni.. ade 13 negara wat persembahan untuk represent negara dorang.. nak tunjuk sket2 dorangnyer persembahan..


1. Bangladesh
2. Brunei
3. Cambodia
4. Beijing
5. India
6. Indonesia
7. Maldives
8. Myanmar
9. Philippine
10. Singapore
11. Thailand
12. Vietnam
13. Malaysia

mase dok nengok persembahan tu .. ade le amek gambo ngan peserta dr cambodia n india..




Till then..

Monday, May 17, 2010

1st day kat ukm


Hari ni selamat dok tempat baru.. kolej Zaaba.. penat giler angkut barang2 nek atas sorang2.. banyak gak barang aku ni.. huhu.. dpt bilik tingkat 3 (tp first floor consider as ground flr..bayangkan.. aiceh..) .. mase mula2 angkut.. roommate x de lagi..

Suddenly dpt msg dr Pn F suh jumpe Prof K sekarang (12.45pm)..hurm.. dengan segera pegi sane.. muke penat giler.. berpeluh2.. tetibe dak undergrad tu dtg (janji ari selasa).. so wat discussion sekali dorang since aku akan menyambung dorangnye projek..

Berbalik pada kolej.. ni le gambar bilik aku.. amek mase baru sampai.. hehe.





sesudah pasang cadar aku (baru beli cadar ptd tu..)

Petang tu jumpa roommate.. bercerita2.. then terkuar la kisah yg kuar kat biter tv3 aku nengok dulu (dulu x amek port..tup2...).. budak pompuan yg mati jatuh dr tingkat atas.. kene lak ni la blok yg aku dok skang.. bezanye budak tu dok tingkat atas sekali aku ni kurang satu floor je dr die.. ikut biter kt tv, kate dak tu jatuh bunuh diri.. spekulasi la.. roommate aku citer len.. aduss.. tp yg pasti bukan hantu k.. dak tu jenis yg rajin solat malam.. semoga beliau ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..

Till then...

ENT Irfan..


27/4/2010 ari tue appointment Irfan wif Klang ENT Specialist(Ear Nose Throat). Mule2 tu die suke beno nak jumpe Dr.. so tak de la pape yg merisaukan... releks jek.. sempat amek2 gambar lg.. die suke amek gambar.. kekadang tu ok .. kekadang tu ntah apa2 yg die capture.. tp kalo selagi x kene marah atau abes bateri, selagi tu la die nak amek gambar..huhu..

berbalik kt citer td.. bile kene tang die kene g bilek rawatan tuk cuci tinge die.. die dah meronta x mo masuk.. sebab rasenye die masih ingat dulu die penah masuk dalam tu cuci tinge die.. mase tu memang aku ni meleleh nengok.. first time.. sedey giler dowh... (first time air masuk tinge die, sebab die tenggelam kat dlm kolam renang mase g bercuti kat teluk batik, mase umo die setahun lebey.. gigi br 2 btg lg..) , smbung balik.. die dah cuak dah bile suh masuk bilek tu.. pe lagi hubby terus dukung die.. die pon ape lg.. start meraung la... tanak..tanak.. huhu... nak balik la.. ape la.. kesian mmg kesian.. tp kesian lg kalo dok tinge die tak baek2 lg.. takut lg teruk.. kalo x dengo nanti lg susah..

tapi die pandai.. (perghh.. puji anak sendirik.. x hengat..hahaha...), kalo air kuar dr tinge die.. terus die amek cottonbud ngan minyak rambut baby.. suh cuci tinge die..

sebenonye mase dlm bilik rawatan tu x leh amek gambo/video/etc.. tp aku ni gatal sket.. pas tu kene r sound buta2.. siap ulang2 lagi org tu sound.. adusss... tu la pi gatal sume mende nak amek gambo.. jangkit dr irfan la nih... huhu.. tak berani nak upload kt sini, kang x pasal2 kene saman lak.. video tu simpan sendirik jek.. hehe.. wat kenangan.. sempat gak la amek a few seconds.. kalo nengok balik rase sedey giler.. nanges2 n dok jerit2 nama ayah die.. huh...




26/5/2010 ni follow up die.. tp la ni tinge die stil x bape nak elok lg.. x kering lg.. hurm.. kompem2.. ari tu nanti kene cuci gak... bersedia je la.. die dah fobia bile nampak bilek tu.. dah tau kene wat ape..

Till then...

Sunday, May 16, 2010

Selamat Hari Guru..


Selamat Hari Guru buat semua guru2, pensyarah2 n tutor2 di mana jua anda berada.. banyak jasa yang telah ditabur untuk mendidik anak bangsa.. ditambah dengan cabaran yang semakin mencabar kini dari pelbagai aspek.. pape pon.. bagaimana susah pon dan tak kire ape pekerjaan pon.. buat dengan bersungguh2..

Insya Allah ilmu yang kite beri, selagi hayat anak murid dikandung badan.. selagi itu la.. ada ganjaran yg kite akan dapat atas usaha kite tu... kalo x pon kat dunia ni.. akan dibalas di akhirat kelak .. wallahualam...


Till then...

Saturday, May 15, 2010

sambut besday Sham..

Sempat r sambut besday Sham pd 12/5/2010 ari tue.. sebok sket.. dah beberapa ari baru upload.. hehe.. dat day ct n bong g beli cheese kek n air soya tuk celebrate besday Sham..

Hepi besday to u Sham.. moga success selalu dan bahagia dunia & akhirat...

A few pics for u to view..

birthday cake
muke shock nengok kek.. hehe
mari potong kek...
bergambar kenangan wif besday gurl... (me, arina, sham, bong, ct)
makan time...!!!


Till then...


Friday, May 14, 2010

research progress... part 2


after had a discussion wif Prof K tis mownink.. kompem la sudah.. tis monday bermula la journey hidupku di UKM... n Prof K ade bg a few bahan bacaan yang kene diabeskan sebelom ari selasa coz ari selasa ade lak briefing mende len lak.. so pas ni.. jadual sangat padat.. sentiasa terisi.. ni pon nama dah dimasukkan tuk conference yg Prof K organise (juz tolong2.. bukan present: Hotel Istana, KL.. 7-9 Jun 2010..)

a few books yg kene baca.. ade lg thesis yg x print lg..

basic.. tapi sgt byk mende kene tau... huhu

After tis, no more facebook.. huhu... maybe bukak pon weekend je.. tu pon mesti weekend kene gak buat sumtin 'bout research.. tak leh tinggal gak..hehe

Tempat tinggal pon dah tanye td.. Kolej Pendeta Zaaba (Kausar).. ok la rege die. per day.. tp maybe dok lama2 die bley kire bulan terus ke.. tu nanti bincang..


Esok or luse ade a few things nak amek kat opis pasum tuk di bawa ke UKM nun.. tp brg yg len2 tu masih ade.. amek yg nak bawak g sane jek.. coz sesekali dtg gak pasum tuh..

Tp hati masih bergolak... cane r nak tinggal anak lama2.. jadi weekend mother/wife.. hurm... byk mende yg perlu dikorbankan untuk nuntut ilmu ni ek.. hope segala ilmu yg ditimba ni.. mendapat rahmat dariNya..

Till then...

Origins of Numbers 0 - 9

(from my inbox..)

How numerals 0 - 9 got their shape? Interesting. Do you know why numbers look like they do?

Someone, at some point in time, had to create their shapes and meaning. Our Arabic numbers were originally created a very long time ago and what logic the people that created them used to determine their shapes. It is really very simple and quite creative.

You have to admire the intelligence of a person that created something so simple and perfect that it has lasted for thousands and thousands of years and will probably never change.

The number "seven" you will notice has a line through the middle of it. That was the way the Arabic 7 was originally written, and in Europe and certain other areas they still write the 7 that way. Also, in the military, they commonly write it that way.

The nine has a kind of curly tail on it that has been reduced, for the most part nowadays, to a simple curve, but the logic involved still applies.

The logic that exist in the arabic algorithms is there r angles on it.
origin number
And the most interesting and inteligent of all.. (zero angle)
zero number

Till then...

Related Posts with Thumbnails