Blog Ati Harun's Touch

facebook page

facebook page
Makeup Servis

Followers

Tuesday, August 23, 2011

dah bersalin..


setelah lama menyepi.. baru ade kesempatan nak update... topik pasal bersalin.. FYI, dah bersalin... normal .. alhamdulillah.. kelahiran kali ni.. byk yang Allah makbulkan.. Alhamdulillah.. contoh: nak bersalin waktu awal2 pagi (kunun2 x mo byk sgt yg nengok *pelatih*).., x mo induce (walopun overdue).. sakit x lama (tp sebab sakit yg amat, masih rase cam lambat beno jam bergerak).. n most wanted.. dapat baby gurl.. heee...


>>> IMAN QAISARA BT ANIZ FAUZI<<<

Alhamdulillah.. tahun ni dapat pose 10 hari.. hari yg ke11 tu.. tp x dpt, ujung2 kene berbuka..

Bersalin pada 40w5d pada 12hb Ogos 2011: 12 Ramadhan 1432H : Jumaat : 3,17am..

Kite dah start sakit perut mengeras dari kol 2-3ptg hari khamis tu.. tp wat biase je.. sebab sebelom tu pon penah kene sehari suntuk mengeras x hengat.. tp at last x de pape.. tp sepjg bulan pose tu.. hari2 g bazar ramadhan (kunun2 nak cepat bersalin..bykkan berjalan).. tp hari khamis tu hubby ajak g.. kite tolak.. maleh.. pas tu siap nak wat kuah durian lg, igt nak cicah ngan roti..

Pas solat asar tu.. dok tgk2 tv.. terasa nak kencing.. masa basuh tu.. terperasan cam ade darah.. cikit je.. hati x sedap.. tp sebab Irfan cirit2.. igt kan mungkin najis irfan kowt.. so wat donno je..

Masa ngah masak kuah durian tu.. dalam kol 7ptg (baru berbuka.. tu pon berbuka ngan rase kuah durian tu).. tergerak hati nak check.. tgk2 mmg ade darah sket ngan lendir... terus gtau hubby.. kelam kabut.. hubby kate.. "jom2.. g hospital".. kite siap relaks lg... tepon kakak.. die pon suh g hospital.. tp perut x de la sakit mane.. igt nak g nanti2.. sume suh g jugak.. huhu.. (seram sebenonye.. kene g awal2.. sebab perut x de sakit.. n kuah durian pon x sempat siap.. smp la ni..)

g la spital.. kene perli lg ngan misi sebab gtau die perut mengeras dr kol3.. cume turun darah tu kol 7.. tp pas berbuka br smp spital.. huhu... check2 (mak aiii.. terangkat bontot).. dah bukak 2cm.. wat ctg.. gerak baby x cantik.. smp 2 kali kene buat.. maybe sebab pose.. so doc suh makan dulu.. pas mkn wat sekali lg.. tp x berapa cantik gak bacaan.. nway, doc tu suh masuk wad jugak... (doc tu muda wehh.. laki lak tu.. adess.. malu giler mase check tu)

dlm kol 10mlm masuk wad.. amek darah, air kencing.. g la kt katil.. boring giler.. perut dah mula sakit yg ala2.. tp still leh tahan.. kol 12 hubby dtg anto kipas.. giler panas.. tp pas hubby bali.. sakitnye menyengat smp ke pinggang.. tp relaks g. leh tahan.. smp kol 2pg tu.. sakitnye mak aii... menggigil2 menahan.. adess... tp masih nak jalan2.. kakak pesan, kalo ngah mengeras tu jgn kemut nanti jalan lmbt bukak.. tu la ku buat.. misi nampak.. tanye sakit ke kak.. kite jawap, "sikit je, leh tahan".. tp ade satu misi tu.. dah smp menggigil.. nak bersalin ni kot.. cepat2, dok atas wheelchair.. satu lg misi.. dok atas troli terus.. dah baring atas troli.. pe lg. kene tolak kt tmp ctg tu.. kene seluk.. perrghhh... smp pecah ketuban time tu.. misi kate dah 6cm.. ntah bape lama kt situ.. die tgg smp 9cm.. baru tolak LR..

dlm kol 2 lebeh kot.. tolak LR.. masuk2 kene tgg jap.. katil penuh.. tp sekejap je la.. sebab ade sorang tu dah setel.. cume nak tukar troli je.. nak tgg 10cm tu.. mak aiii.. lamanye... siap mintak gas.. tp x bgnye dorang... huhu.. kaki lak tak leh lurus.. nak gak bengkok.. bape kali kene marah.. siap mentain.. awak ni student patutnye kene la dgr cakap. hahaha.. pe kaitan ntah...

bile dh 10cm.. suh teran.. x dpt rentak.. ntah cane nak teran.. ntah dh bape kali teran.. last2 tu baru dpt rentak nak teran.. at last 3.17am.. baru kuar.. dah kuar.. tanye misi.. dpt ape.. boy ke gurl?.. misi tu siap men2 lg.. dulu anak lelaki ye, kalo yg ni lelaki cane?.. misi satu lg tu.. nak wt ape.. terima je la.. haha.. *pandai misi tu..

time jait tu.. adess.. siap 2 kali kene bius.. tp tang jait kulit tu.. kene terima je la.. misi tu kate mmg akan rasa... sejam baru setel... dorang kate.. siap gap 5 thn.. so mmg cam anak sulung la...

k.. baby dah nangess... nanti smbung lg...

Thursday, August 4, 2011

Kisah budak penjual kuih

*from my email"


Kisah ni sy ambil dr forum, utk renungan kite bersama.

Hari itu selepas seminggu beraya di kampung, saya pulang ke Kuala Lumpur. Memikirkan highway PLUS sibuk, saya menyusuri laluan lama. Pekan pertama yang saya lintas ialah Teluk Intan. Terasa mengantuk, saya singgah sebentar di sebuah restoran di pinggir pekan itu. Sebaik memesan makanan, seorang kanak-kanak lelaki berusia lebih kurang 12 tahun muncul dihadapan.

Abang nak beli kuih?” katanya sambil tersenyum. Tangannya segera menyelak daun pisang yang menjadi penutup bakul kuih jajaanya.

Tak apalah dik… Abang dah pesan makanan,” jawap saya ringkas.

Dia berlalu. Sebaik pesanan tiba, saya terus menikmatinya. Lebih kurang 20 minit kemudian saya nampak kanak-kanak tadi menghampiri pelanggan lain, sepasang suami isteri agaknya. Mereka juga menolak, dia berlalu begitu saja.

Abang dah makan, tak nak beli kuih saya?” katanya selamba semasa menghampiri meja saya.

Abang baru lepas makan dik. Masih kenyang lagi ni,” kata saya sambil menepuk-nepuk perut.

Dia beredar, tapi cuma setakat di kaki lima. Sampai di situ, di meletakkan bakulnya yang masih sarat. Setiap yang lalu ditanya, “Tak nak beli kuih saya bang, pak cik, kakak atau makcik?

Molek budi bahasanya! Mamak restoran itu pun tidak menghalang dia keluar masuk ke premisnya bertemu pelanggan. Sambil memerhati, terselit rasa kagum dan kasihan di hati saya melihatkan betapa gigihnya dia berusaha. Tidak nampak langsung tanda-tanda putus asa dalam dirinya, sekalipun orang yang ditemuinya enggan membeli kuihnya.

Selepas membayar harga makanan dan minuman, saya terus beredar ke kereta. Kanak-kanak itu saya lihat berada agak jauh di deretan kedai yang sama. Saya buka pintu, membetulkan duduk dan menutup pintu. Belum sempat saya menghidupkan enjin, kanak-kanak tadi berdiri di tepi kereta. Dia menghadiahkan sebuah senyuman. Saya turunkan cermin, membalas senyumannya.

Abang dah kenyang, tapi mungkin abang perlukan kuih saya untuk adik-adik abang, ibu atau ayah abang.” katanya petah sekali sambil tersenyum. Sekali lagi dia mempamerkan kuih dalam bakul dengan menyelak daun pisang penutupnya.

Saya tenung wajahnya, bersih dan bersahaja. Terpantul perasaan kesian di hati. Lantas saya buka dompet, dan menghulurkan sekeping not merah RM10. Saya hulurkan padanya.

Ambil ni dik! Abang sedekah. Tak payah abang beli kuih tu,” Saya berkata ikhlas kerana perasaan kasihan meningkat mendadak. Kanak-kanak itu menerima wang tersebut, lantas mengucapkan terima kasih terus berjalan kembali ke kaki lima deretan kedai. Saya gembira dapat membantunya. Setelah enjin kereta saya hidupkan, saya mengundur. Alangkah terperanjatnya saya melihat kanak-kanak itu menghulurkan pula RM10 pemberian saya itu kepada seorang pengemis yang buta kedua-dua matanya.

Saya terkejut, lantas memberhentikan semula kereta, memanggil kanak-kanak itu.

Kenapa bang nak beli kuih ke?” tanyanya.

Kenapa adik berikan duit abang tadi pada pengemis tu? Duit tu abang bagi adik!” Kata saya tanpa menjawap pertanyaannya.

Bang saya tak boleh ambil duit tu. Mak marah kalau dia dapat tahu saya mengemis. Kata mak kita mesti bekerja mencari nafkah kerana Allah berikan tulang empat kerat pada saya. Kalau dia tahu saya bawa duit sebanyak itu pulang, sedangkan jualan masih banyak, mak pasti marah. Kata mak, mengemis kerja orang yang tak berupaya, saya masih kuat bang!” katanya begitu lancar.

Saya sebak, sekaligus kagum dengan pegangan hidup kanak-kanak itu. Tanpa banyak soal saya terus bertanya berapa semua harga kuih dalam bakul itu.

Abang nak beli semua ke?” Dia betanya dan saya cuma mengangguk. Lidah saya kelu nak berkata.

RM25 saja bang.

Selepas dia memasukkan satu persatu kuihnya kedalam plastik, saya hulurkan RM25. Dia mengucapkan terima kasih dan terus berlalu.

Saya perhatikan dia sehingga hilang daripada pandangan. Dalam perjalanan ke Kuala Lumpur, baru saya terfikir untuk bertanya statusnya. Anak yatimkah? Siapakah wanita berhati mulia yang melahirknya? Terus terang saya katakan, saya beli kuihnya bukan lagi atas dasar kasihan, tetapi kerana rasa kagum dengan sikapnya yang dapat menjadikan kerjayanya satu penghormatan.

Sesungguhnya saya kagum dengan sikap kanak-kanak itu. Dia menyedarkan saya, siapa kita sebenarnya!



Related Posts with Thumbnails