Followers

Friday, January 13, 2012

ubat tambah darah


ubat tambah darah; iberet folic


masa preggy ramai yang ade masalah hb low.. aku pon tak terkecuali.. ubat yang kk kasi mmg x jalan... rasanye ramai yg kate gitu... dah try makan macam2..
antaranye yg selalu org buat:
kerang
bayam
hati
etc...

tp sume x jalan.. ade side efek bile makan ubat kk segala tu.. akan rase mual.. so doc kk nasihat aku ritu, makan ubat kk bg, waktu nak tido tuk elak dr mual lepas makan ubat.. mmg x mual dh.. huhu.. cume darah lak jadi rendah di akhir trisemester tu..

SIL cadangkan aku makan iberet folic ni.. sekali sehari je.. n jangan makan ubat kk yg lain.. nanti sembelit.. kt atas tu la ghope ubat iberet tu..

and.. tadaaaaa... dlm seminggu je dah naik terus... dr 10.2 terus 12.+.. naik x hengat dh... kebetulan last checkup tu amek darah tuk test hb pon last jugak.. dah naik.. apelagi aku pn stop je makan ubat tu.. balance aku bg kt SIL.. since die pon ngah mengandung masa tu..

so pada sesape yang ade masalah darah rendah tu.. boleh makan ubat ni.. ade jual kt farmasi.. harga dah x ingat dah.. bukan tuk preggy women je.. sesuai tuk sume kes.. janji org tu hb low..

p/s: memang sape yg ade low hb mase mengandung agak bahaya..
antaranye boleh sebabkan:
tumpah darah..
baby lahir x cukup bulan atau berat kurang
keguguran
anak mati lam pewut
susu badan kurang
boleh kene lemah jantung

4 comments:

Noriah said...

Salam Ati,

Mana nak beli Iberet Folic ni, kat farmasi ke...nak beli gak

latifah-harun said...

a ah.. kat farmasi ade jual.. pernah dengar ade gak org yg x jalan makan ni.. tp utk saya, alhamdulillah naik la hb...

Anonymous said...

Salam nak tanya, kalo mkn iberet folic ni, bley mkn obimin skali x, atau sy mkn iberet folic skali shari n obimin selang shari....

latifah-harun said...

wassalam.. masa saya ritu, saya tak makan pon obimin tu.. tp maybe boleh makan sehari sekali atau selang sehari.. test dulu la sembelit ke x..kalo sembelit, better makan iberet je..

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails