Blog Ati Harun's Touch

facebook page

facebook page
Makeup Servis

Followers

Monday, March 29, 2010

GANJARAN BERWUDUK DENGAN SEMPURNA BERSERTA DOA & NIAT

Rasulullah s.a.w bersabda
"Barang siapa berwuduk dengan membaguskan wuduknya, maka keluarlah dosa-dosanya dari kulitnya sampai dari kuku jari-jemarinya" (Hadith Riwayat Muslim).
Wuduk yang sempurna disertakan niat yang jelas pasti dirahmati Allah.Insyallah kita akan dapat melakukan solat dgn khusyuk dan diterima Allah. Banyak hikmahnya berwuduk disertakan dgn niat kerana ia sangat berguna di dunia dan di akhirat.

KETIKA BERKUMUR
berniatlah, "Ya Allah, ampunilah dosa mulut dan lidahku ini"

Kerana setiap hari tanpa kita sedari, kita kadangkala bercakap perkara yg tidak berfaedah dan dengan niat sedemikian , kita tidak lagi memperkatakan sesuatu yg tidak membawa kebaikan.

KETIKA MEMBASUH MUKA
berniatlah, "Ya Allah, putih dan serikanlah wajah ku di akhirat kelak, janganlah Kau hitamkan muka ku ini"

Ahli syurga, wajah mereka berseri2 dan semoga kita tergolong di kalangan mereka

KETIKA MEMBASUH TANGAN KANAN
berniatlah, "Ya Allah, berikanlah hisab-hisabku di tangan kanan ku ini"

Ahli syurga diberikan hisabnya di tangan kanan, semoga kita tergolong dlm golongan ahli syurga.

KETIKA MEMBASUH TANGAN KIRI
berniatlah, "Ya Allah, janganlah kau berikan hisab-hisabku di tangan kiri ku"

Ahli neraka akan diberi hisab melalui tangan kirinya nanti, semoga kita terhindar dari menjadi golongan ahli neraka.

KETIKA MEMBASAHKAN KEPALA DENGAN AIR
berniatlah, "Ya Allah, lindungilah aku dari panas terik pancaran matahari di Padang Masyar dengan Arasy Mu"

Panas di Padang Mahsyar nanti , matahari hanya sejengkal dari atas kepala

KETIKA MEMBASUH TELINGA
berniatlah, "Ya Allah, ampunilah dosa2 telinga ku ini"

Setiap hari kita ada mendengar dan terdengar org mengumpat, mengkeji dan memfitnah dan juga perkataan2 buruk dan tidak elok didengar.

KETIKA MEMBASUH KAKI KANAN
berniatlah, "Ya Allah, permudahkanlah aku ketika meniti titian Siratul Mustaqim nanti"

Kalangan ahli syurga akan menitinya sepantas kilat nanti

KETIKA MEMBASUH KAKI KIRI
berniatlah, "Ya Allah, bawalah aku pergi ke tempat2 yg mulia seperti masjid dan majlis ilmu, bukan ditempat2 maksiat"

Kerana semua ketentuan qada dan qadar ditentukan oleh Allah jua
Marilah kita sama2 mengamalkannya semasa kita berwuduk,
hanya perlu niatkan sahaja dlm hati semasa kita berwuduk
nanti kita akan dapat rasa kepuasannya semasa berwuduk
semoga wuduk kita sempurna seperti yg disarankan dan doa2 kita itu nanti dimakbulkan Allah swt .

Monday, March 22, 2010

Irfan fever n coughing..

Hmm... irfan started coughing last night and have fever as well... but i guess bcoz of he spent too long in bathroom yesterday.. maybe dats da reason he got cough... or he cannot adapt wif the changes of weather(cameron n klang)..

I've plan to bring him to govt clinic tis afternoon.. cum regular checking.. he supposed to do his regular check-up on nov last yr..goshh...i really forgot about his regular check-up.. haha.. wat kind of mother i am... sorry dear..

Sunday, March 21, 2010

Protege Mentor-Yanie meninggal dunia

Salam..

Saya tidaklah mengikuti sangat artis tapi masih kenal dgn Yanie mentor, anak didik Ning Baizura. Yanie telah meninggal dunia kerana ketumbuhan paru-paru. Allahyarhamah lahir pada 1985..masih muda. Semoga roh beliau dicucuri rahmat...

Salam takziah buat keluarga beliau..

Saturday, March 20, 2010

Visiting Cameron Highlands

This is my second visit to CH. Last time was in 2004 kalo x silap r.. before i got married. Went there wif Along n her children... Nice place to go... so dun miss it..


Syiok.. cool air tp not so cool like before la.. u dun need to use aircond when u're driving..

On our way to CH, we used exit Tapah from KL, Ya Allah, jalannye... bengkong bengkok giler.. my sis muntah2 smp lembik sepanjang jalan.. in our way back, we used simpang pulai plak.. but stil my sis muntah.. huhu..


A few places we went:

Tea Boh Plantations
Photobucket

Rose Valley
Photobucket

Photobucket

Photobucket

Plucking strawberry
Photobucket

One of shops available for visitors buying flowers or souvenirs...
Photobucket>


Friday, March 12, 2010

Bunga

MasyaAllah.. Betapa cantiknya ciptaan Allah...

Photobucket

Tapi tetiba bukak pagi ni gambar ni jadi split plak..tanpa diketahui bagaimana terjadi..

Photobucket


Gambar asal

Photobucket

Sunat Memotong Kuku

Sunat memotong kuku bermula daripada tangan kanan kemudian tangan kiri,
memotong kuku kaki kanan kemudian kaki kiri.

Menurut Imam an-Nawawi, sunat memotong kuku bermula jari tangan kanan keseluruhannya daripada jari telunjuk sehinggalah jari kelingking dan diikuti ibu jari, kemudian tangan kiri daripada jari kelingking sehinggalah ibu jari.

Sementara kuku kaki pula, bermula kaki kanan daripada jari kelingking sehinggalah ibu jari kemudian kaki kiri daripada ibu jari sehinggalahkelingking.

Waktu memotong kuku itu tertakluklah pada panjang kuku tersebut. Bila-bila masa sahaja diharuskan memotong kuku.
Tetapi janganlah membiarkan kukutersebut tidak dipotong sehingga melebihi empat puluh hari.Sebagaimana diriwayatkan daripada Anas bin Malik yang maksudnya :

"Telah ditentukan waktu kepada kami memotong misai,
memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami

tidak membiarkannya lebih daripada empat puluh malam." (Hadis riwayat Muslim)


Hari IsninNescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat
Hari SelasaNescaya keluar daripadanya sihat
dan masuk penyakit
Hari RabuNescaya keluar daripadanya was-was
dan masuk kepadanya kepapaan
Hari KhamisNescaya keluar daripadanya gila
dan masuk kepadanya sembuh dari
penyakit
Hari JumaatNescaya keluar dosa-dosanya seperti
pada hari dilahirkan oleh ibunya
dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala
Hari SabtuNescaya keluar dari dalam
tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit
Hari AhadNescaya keluar daripadanya kekayaan
dan masuk kemiskinan

Thursday, March 11, 2010

Mak andam tak bertauliah


Last week, saudara kawen.. jadi mak andam tak bertauliah sekejap tuk weds die..
Since dia tak buat tukar2 baju... jadi kakak kite offer suh pakai baju kawen kite dulu.. pastu suh kite makeup kan die... kite tak kisah sangat.. so.. kite pon jadi la mak andam yang tak bertauliah sekejap..

Jenng..jeng...jeng... ni la hasil nye.. yang tak seberapa tuh.. tapi boleh la kan... hik..hik..hik...




Wanita - Dehearty

Lirik ni menyentuh naluri wanita aku..
Wahai kaum adam, hayati la lirik lagu ni..

Wanita
Album : Insan Istimewa
Munsyid : De Hearty
http://liriknasyid.com


Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkap hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adam turut sunyi tanpa Hawa

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Didiklah wanita dengan keimanan
Bukannya harta ataupun pujian
Kelak tidak derita berharap pada yang binasa

Engkaulah wanita istimewa

Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan
Bukan jua penghinaan dari Tuhan
Bahkan sebagai hiasan kecantikan

Tuesday, March 9, 2010

Accident

I took this pic this morning. It happened while i'm on my way to UM. It is around 8.40am at NKVE( a few minutes before reach exit Shah Alam from Klang). Luckily the traffic jam was not so bad, maybe bcoz the accident had just happened. And I think only one car involved (hilux) coz i dont c any other car around tat place.

pic has been removed in photobucket... heee..

Thursday, March 4, 2010

Ibu

Bila dengar lagu ni : Zulfan-Ibu.. sedih la pulak.. sampai boleh menitiskan airmata..
Lirik lagu ni sangat kene dengan diri aku..

Mak bersusah payah sorang2 besarkan kami adik-beradik.. Ati harap ati boleh jadi sekuat mak..

Rindu sangat ngan mak.. kalau la mak ada kat sini.. ati bleh share sume perkara ngan mak.. susah senang ati harung hidup ni..dah lama tak jenguk kubur mak.. ati dah duduk jauh.. hanya doa, ati boleh bagi kat mak..

Semoga roh mak dirahmati Allah.. Ya Allah, jangan siksa ibuku atas segala dosa yang hambamu ini lakukan... rindu nak jumpa mak..

Dajjal

Salam

Dah lama tak update blog ni.. sibuk la sepanjang bulan Februari ni.. setiap hujung minggu ade je aktiviti.. yang paling banyak adalah kenduri kawen dari utara sampai la selatan mesia.

Firstly, congrats tu Arina yang baru mendirikan rumahtangga bersama jejaka pilihan En Adham.. semoga kalian bahagia dunia dan akhirat

cakap pasal dunia akhirat ni.. terdengar kat IKIM.fm jangan wish kat owang baru kawen dengan kata2.. bahagia hingga akhir hayat or ke anak cucu coz what will happen after that?.. apa yang kita nak adalah perkahwinan kita sampai akhirat.. kita boleh jumpa semula suami dan anak2 kita di syurga..insya Allah

Juga kepada adik sepupu suami..Cik Wawa..opss dah jadi Puan Wawa.. dan CIk Iza (jiran Along) yang akan bernikah pada esok hari..

Berbalik kepada Dajjal. Baru terima email pasal Dajjal, so nak cerita sikit pasal Dajjal ni. tak tahu la betul ke tak tapi tertarik gak dengan apa yang berlaku lately ni.. banyak sangat info pasal kedatangan hari kiamat. Ni sedikit bingkisan dari email tersebut (kesahihan berita ini tidak saya ketahui..sekadar menyampaikan)...


Semalam. siaran RTM di Negeri Pahang. tergempar ramai orang terdengar
bunyi dentuman yang sangat kuat di susuli gempa bumi selama 3 minit,
mungkin ini tanda2nya. > kpd semua yg bergelar muslim,hari nie pakar
meteorologi bhgn bunyi dr Rusia m'dapati sesuatu bunyi ganjil spt ngauman
raksasa dr bwh mantel bumi.menurut para ulama kemungkinan besar itu ialah
suara Dajjal y b'usaha utk naik ke muka bumi.oleh itu,kte disuruh
sentiasa x berhenti azan dan solat,sebarkn kpd umat ISLAM yg lain.
Amanah! Wallahualam. KITA YANG MENENTUKAN DIRI KITA Jgn skip utk bace ni.
Sebarkan kalau sayang pada islam.-dari hamba Allah,kami forwardkan ....


Ni satu lagi email yang boleh dikongsi bersama

Cuba lihat kalendar di bawah untuk tahun 2012... 1Ramadan pada tahun 2012 jatuh pada 20 July hari Jumaat,jadi 3 August 2012 bersamaan 15 Ramadan jatuh juga hari Jumaat.Sama dengan hadis Nabi pasal huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan bulan Ramadan iaitu hari Jumaat 15 Ramadan di bumi ini yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur, pasal satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dekat langit,bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3,yang tinggal cuma 1/3 shj.(yang NASA Amerika ada beritahu pada 21-12-2012 planet X akan lintas di bumi)Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 tu.......Allah sahaja Maha Mengetahui.. ......... ..cuba kita tengok Hadis Nabi di bawah ini dan kenyataan pasal Kalendar Islam 2012
Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:
Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan shalat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", karena barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".

2010 Calendar
Islamic New Year: December 18, 2009 (1431 A.H.*)
Aashura: December 27, 2009
Ramadan: August 11 - September 8, 2010
Eid ul-Fitr: September 9, 2010
Hajj: November 14 - November 17, 2010
Eid ul-Adha: November 16, 2010

2011 Calendar
Islamic New Year: December 7, 2010 (1432 A.H.*)
Aashura: December 16, 2010
Ramadan: August 1 - August 29, 2011
Eid ul-Fitr: August 30, 2011
Hajj: November 4 - November 7, 2011
Eid ul-Adha: November 6, 2011

2012 Calendar
Islamic New Year: November 26, 2011 (1433 A.H.*)
Aashura: December 5, 2011
Ramadan: July 20 - August 18, 2012
Eid ul-Fitr: August 19, 2012
Hajj: October 24 - October 27, 2012
Eid ul-Adha: October 26, 2012

Apa pun, kita tahu bahawa kedatangan Kiamat itu adalah benar. Tepuk dada tanya iman..

Wassalam.


Related Posts with Thumbnails