Blog Ati Harun's Touch

facebook page

facebook page
Makeup Servis

Followers

Monday, January 31, 2011

Insya Allah versi Melayu

Salam..

Ni ade lagu Maher Zain dalam versi Bahasa Melayu... chaiyok la Maher Zain...


Liriknye:

Andainya kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian, tiada pembela
Segalanya suram, bagai malam yang kelam
Tiada bantuan tiada tujuan
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

(Korus)
Insya Allah... Insya Allah... Insya Allah...
Ada jalannya
Insya Allah... Insya Allah... Insya Allah...
Ada jalannya

Andainya dosamu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Dikau keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiranmu
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

(Ulang korus)

Kembalilah
Kepada Yang Esa
Yakin padaNya
Panjatkanlah doa
Oh Ya Allah
Pimpinlah daku dari tersasar
Tunjukkan daku ke jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar...

(Ulang korus)

perut kene tumbuk..

pewut kene tumbok.. adoiii...
penangan Irfan... bilik dah gelap, tp masih nak membaca..
gara2 rampas buku tu dari die..
tindakan refleks dari die..
terus tumbuk kat pewutt... adusss
sakitnya.. tak leh tido terus..
pas subuh baru leh tido.. tu pon sebab kemengantukan yang tersangat...
hope x de pape yg seyess.. mm...

Sunday, January 30, 2011

Kalau berpacaran - lagu dan lirik

Bestkan lagu neh... Meh kite layan lagu neh...

Suhaimi Mior Hassan, Ana Raffali, Altimet - Kalau Berpacaran (Mari Menari) (LIVE)



Lirik:

Sohaimi Mior Hassan
Kalau berpacaran
Memang banyak pantang larang
Menjaga susila
Ibu bapa adik abang

Apabila berdua
Carilah tempat yang terang
Agar tidak pula
Mencuba aksi terlarang

Korus
Boleh pandang-pandang
Jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang
Bertambah sayang

Biar malu-malu
Biar segan-segan
Kerna malu itu
Perisai orang beriman

Ana Raffali
Kalau berpacaran
Jangan tunggu lama-lama
Kalau dah berkenan
Jumpalah ayah dan mama

Hantarkan rombongan
Meminang dengan segera
Kalau terlambat kekasihmu disambar buaya

Ulang korus

Altimet
Yeah
Kita sambung cerita
Kalau kamu berdua
Aku yang ketiga hahaha

Aku pendarab perasa
Aku penambah nafsu serakah
Hai teruna bikin perangai selamba
Hati si dara kata tak apa

Berani buat terima padah
Kalau tak sedia
Ucap syahadah

Ulang korus 2x

Saturday, January 29, 2011

bersalin kali ke 2


Hurm... kali ni dah decide.. untuk bersalin kat mana.. nak check up kat mane..
Check up je kat klinik Meru ni ha.. Senin ni g daftar buku baru..
Eii seram la.. dok pk.. nanti kene amek darah lagi.. minum air gula lagi..
Nak x nak, memang sume tu kene lalui..

Sakit bersalin pon.. huhu... seram je kalo ingat sakit cam dulu...
Tapi dah decide gak.. Nanti kalo misi tanya nak bersalin kat mane...
Gtau je bersalin je la kat Hospital TAR.. senang, paling dekat ngan umah..
Insya Allah, kat memane pon bersalin sama je kot..
Yang penting, sume selamat.. Ameen...

Cumenye.. mungkin time tu kat UM ke... ngah ngajar..
Tetibe sakit plak.. kene le g yang paling dekat..
PPUM... huhu...

Tapi HTAR tu pon gabung ngan UM gak.. kalo x caye nengok kat wiki..
HTAR: affiliated university - University of Malaya

Tapi kan.. betul ke.. dengar2.. orang kate kalo dah lebih 4 tahun selepas bersalin yang lama..
sakitnye cam sakit beranak sulung gak... kalo ye.. adoiiii...

Friday, January 28, 2011

Karnival KarangKraf 2011

Jom la kite beramai2 memeriahkan Karnival KarangKraf 2011
18hb Jan hingga 31 Jan 2011..

Pelbagai booth terdapat di sana.. dengan potongan harga yang istimewa..
Pada peminat2 novel tu.. boleh dapat rege murah kat sana...

Pas tu ada pelbagai aktiviti gak yang korang leh join

Irfan sekarang

mm... seronok tengok perkembangan anak.. dah pandai itu, dah pandai ini..
x sabo nak tgk die pandai membaca.. boleh belikan die buku banyak2..heee


tapi baru2 ni..
mase die ngah moody.. die men tolak2 ngan kite..
kene tang die.. siap nangeh2..boleh die gtau "ibu ni nape, nak bagi irfan mati ke?"..
uishh.. mane lak die dapat ayat tuh.. kene sikit.. auta je lebey..
nak tergelak pon ade.. tp riso pon ade.. boleh lak kuar ayat cenggitu dari mulut die.. ibu,"kalo ibu nak irfan mati, kecik2 lagi ibu dah picit idung irfan"..
ayat common... hahaha... aku dulu mak aku pon gtau gitu.. heee..

pas tu ada sekali tu.. masa nak tido..
"kat umah atok nenek, tak kene marah pon.. atok x marah, nenek x cubit"..
bapaknye,"dah irfan nakal kat sini, ayah marah la.., kat umah atok nenek, irfan baik je".. dusss kene sebijik.. tu la ayahnye.. garang bebeno...

tapi sejak die dok umah atok nenek die.. manjanye memang menjadi2.. atau pon peel sebab nak dapat adik baru.. ntah le.. kadang tu marah sikit je.. nangehnye.. mak aii, x hengat... tp orang kate.. kalo nak dpt adik baru mmg gitu.. manjanye berlebeh2.. tambah2 sok bile baby dah kuar.. lg la... tp x pe.. nantikan aje la..

moral of the story.. anything kite buat, sebut.. harussss berhati2.. specially depan anak2... dorang ni cepat tangkap.. pas tu simpan dlm otak.. pas tu.. kene masa n waktunye.. terkuar la... n tak pe.. bermanja je la.. kitepon x tau bile masa kite akan 'pergi'... mane tau itu hari yg terakhir die bermanja ngan kite...

Thursday, January 27, 2011

10 jenis orang yang mayatnya tidak busuk dan reput di Hari Kiamat

SEPULUH ORANG YANG MAYATNYA TIDAK BUSUK DAN TIDAK REPUT DI HARI QIAMAT KELAK!!!

Disebutkan di dalam satu riwayat, bahawasanya apabila para makhluk dibangkitkan dari kubur, mereka semuanya berdiri tegak di kubur masing-masing selama 44 tahun UMUR AKHIRAT dalam keadaan TIDAK MAKAN dan TIDAK MINUM, TIDAK DUDUK dan TIDAKBERCAKAP.

Bertanya orang kepada Rasulullah saw : 'Bagaimana kita dapat mengenali ORANG-ORANG MUKMIN kelak di hari qiamat?'

Maka jawabnya Rasulullah saw 'Umatku dikenali kerana WAJAH mereka putih disebabkan oleh WUDHU'.' Bila qiamat datang maka malaikat datang ke kubur orang mukmin sambil membersihkan debu di badan mereka KECUALI pada tempat sujud. Bekas SUJUD tidak dihilangkan.

Maka memanggillah dari zat yang memanggil. Bukanlah debu 'itu dari debu kubur mereka, akan tetapi debu itu ialah debu KEIMANAN' mereka. Oleh itu tinggallah debu itu sehingga mereka melalui titian' Siratul Mustaqim dan memasuki Alam SYURGA, sehingga setiap orang melihat para mukmin itu mengetahui bahawa mereka adalah pelayan Ku dan hamba-hamba Ku.

Disebutkan oleh hadith Rasulullah saw bahawa sepuluh orang yang mayatnya TIDAK BUSUK dan TIDAK REPUT dan akan bangkit dalam tubuh asal diwaktu mati :-
1. Para Nabi

2 Para Ahli Jihad

3. Para Alim Ulama

4. Para Syuhada

5. Para Penghafal Al Quran

6. Imam atau Pemimpin yang Adil
7. Tukang Azan

8. Wanita yang mati kelahiran/beranak
9. Orang mati dibunuh atau dianiaya
10. Orang yang mati di siang hari atau di malam Jumaat jika mereka itu dari kalangan orang yang beriman.

Didalam satu riwayat yang lain dari Jabir bin Abdullah ra sabda Rasulullah saw: Apabila datang hari QIAMAT dan orang-orang yang berada di dalam kubur dibangkitkan maka Allah swt memberi wahyu kepada Malaikat Ridhwan:
' Wahai Ridhwan, sesungguhnya Aku telah mengeluarkan hamba-hamba Ku berpuasa ( Ahli Puasa ) dari kubur mereka di dalam keadaan letih dan dahaga. Maka ambillah dan berikan mereka segala makanan yang digoreng dan buah-buahan SYURGA. '

Maka Malaikat Ridhwan menyeru, wahai sekelian kawan-kawan dan semua anak-anak yang belum baligh, lalu mereka semua datang dengan membawa dulang dari nur dan berhimpun dekat Malaikat Ridhwan bersama dulang yang penuh dengan buahan dan minuman yang lazat dari syurga dengan sangat banyak melebihi daun-daun kayu di bumi.

Jika Malaikat Ridhwan berjumpa mukmin maka dia memberi makanan itu kepada mereka sambil mengucap sebagaimana yang difirman oleh Allah swt di dalam Surah Al-Haqqah bermaksud :
'Makan dan minumlah dengan sedap disebabkan AMAL yang telah kamu kerjakan pada HARI yang telah LALU itu.'



Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah mati. ' Dan ( ingatlah ) Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa jua yang kamu lakukan.' Surah Al-Baqarah : 237

Untuk renungan dan amalan bersama ..

DOA IKAN NUN

============

'LAA ILAHA ILLA ANTA SUBHANAKA INNI KUNTU MINALZHAALIMIIN'


Wednesday, January 26, 2011

Asal Kejadian NERAKA

: Luasnya Neraka :.

Yazid Arraqqasyi dari Anas bin Malik ra. berkata: Jibrail datang kepada Nabi saw pada waktu yg ia tidak biasa datang dalam keadaan berubah mukanya,
maka ditanya oleh nabi s.a.w.: 'Mengapa aku melihat kau berubah muka?'

Jawabnya: 'Ya Muhammad, aku datang kepadamu di saat Allah menyuruh supaya dikobarkan penyalaan api neraka, maka tidak layak bagi orang yg mengetahui bahawa neraka Jahannam itu benar, dan siksa kubur itu benar, dan siksa Allah itu terbesar untuk bersuka-suka sebelum ia merasa aman dari padanya.'

Lalu nabi s.a..w. bersabda: 'Ya Jibrail, jelaskan padaku sifat Jahannam.'

Jawabnya: 'Ya. Ketika Allah menjadikan Jahannam, maka dinyalakan selama seribu tahun, sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian seribu tahun sehingga hitam, maka ia hitam gelap, tidak pernah padam nyala dan baranya. Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan terbuka sebesar lubang jarum nescaya akan dapat membakar penduduk dunia semuanya kerana panasnya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu baju ahli neraka itu digantung di antara langit dan bumi nescaya akan mati penduduk bumi kerana panas dan basinya.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan satu pergelangan dari rantai yg disebut dalam Al-Quran itu diletakkan di atas bukit, nescaya akan cair sampai ke bawah bumi yg ke tujuh.

Demi Allah yg mengutus engkau dengan hak, andaikan seorang di hujung barat tersiksa, nescaya akan terbakar orang-orang yang di hujung timur kerana sangat panasnya, Jahannam itu sangat dalam dan perhiasannya besi dan minumannya air panas campur nanah dan pakaiannya potongan-potongan api.

Api neraka itu ada tujuh pintu, tiap-tiap pintu ada bahagiannya yang tertentu dari orang laki-laki dan perempuan.'

Nabi s.a.w. bertanya: 'Apakah pintu-pintunya bagaikan pintu-pintu rumah kami?'

Jawabnya: 'Tidak, tetapi selalu terbuka, setengahnya di bawah dari lainnya, dari pintu ke pintu jarak perjalanan 70,000 tahun, tiap pintu lebih panas dari yang lain 70 kali ganda.' (nota kefahaman: iaitu yg lebih bawah lebih panas)

Tanya Rasulullah s.a.w.: 'Siapakah penduduk masing-masing pintu?'

Jawab Jibrail: 'Pintu yg terbawah untuk orang-orang munafik, dan orang-orang yg kafir setelah diturunkan hidangan mukjizat nabi Isa a.s. serta keluarga Fir'aun sedang namanya Al-Hawiyah. Pintu kedua tempat orang-orang musyrikin bernama Jahim,

Pintu ketiga tempat orang shobi'in bernama Saqar.

Pintu ke empat tempat Iblis dan pengikutnya dari kaum majusi bernama Ladha,

Pintu ke lima orang yahudi bernama Huthomah.

Pintu ke enam tempat orang nasara bernama Sa'eir.'

Kemudian Jibrail diam segan pada Rasulullah s.a.w.. sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk pintu ke tujuh?'

Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.'

Maka nabi s.a.w. jatuh pingsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan

sesudah sadar nabi saw bersabda: 'Ya Jibrail, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'

Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'

Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibrail juga menangis, kemudian nabi s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang
selalu menangis dan minta kepada Allah.(dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')

Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku.

Tahukah kamu bahawa neraka jahanamKu itu:

1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat

Mudah-mudahan ini dapat menimbulkan keinsafan kepada kita semua.....Wallahua'lam.

Al-Quran Surah Al- Baqarah Ayat 159

Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayat, sesudah Kami terangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.

Tuesday, January 25, 2011

Baby n kids wear

Salam u olz...

Heee.. ni ade projek baru ngan adik-beradikku.. Dok pk2 nak wat apa.. Mula2 ingat nak wat bisnes jual kepek2.. kepek pisang, ubi dll.. tp tu insya Allah.. akan datang kot.. tapi ni nak test market jek... Terpikir la nak berniaga online..

Taraaaa.... heee... kami decide mau jual baju baby n budak.. tapi takat ni baru masukkan sikit..

Ada a few lagi pic yang belum kami masukkan... Hopefully, korang kasi r support yek..

Ni ada a few sample baju yang kitorang jual.. Kalo korang ade nak komen pape.. just gtau je la ye.. Insya Allah kami jual murah2 sudah.. Takat ni ada dalam simpanan rompers, pyjama, kemeja, t-shirt, skirt dress tp lom complete upload.. insya Allah, akan di'upload' secepat mungkin.. jenama yang ada.. GAP, RALPH LAUREN, POLO etc...

GAP, baju bayi, pakaian kanak-kanak, romper, kids wear, branded kids wear, baju, pakaian, comel, cute, baby, babyGap
GAP, baju bayi, pakaian kanak-kanak, pyjama, kids wear, branded kids wear, baju, pakaian, comel, cute, baby, babyGap
GAP, baju bayi, pakaian kanak-kanak, romper, kids wear, branded kids wear, baju, pakaian, comel, cute, baby, babyGap
Kalo korang berminat.. jemput la jengah blog kitorang... jadi la follower kami yek.... mekasih...
http://babiesnkidswear.blogspot.com

Monday, January 24, 2011

Senyum - Malique & Najwa


Lirik Senyum – Malique & Najwa

Senyum senyum senyum
Senyum senyum

Verse
Kacak luar
Kacak dalam
Kacak dengar sini
Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit

Chorus
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
Tak perlu kata apa-apa
Senyum
tak perlu kata apa-apa

Akhirnya sempurna tiga album pertama
Bunyi macam koleksi hits terbaik orang lama
Dah ku kata ku takkan henti sampai tua bangka
Kalau habis abjad aku rap dengan angka
Satu dua tiga anugerah diterima
Oh itu tahun lepas tahun ini cuma dua
Tersenyum tiap kali kalah dengan Nurhaliza
Ditertawakan oleh anakku Inca Medina

Oh Inca Medina orang secantik nama
Cantik luar cantik dalam cantik macam mama
Hati macam grandmanya anginnya macam papa
Kalau dah merajuk nampak muncung sampai sana
Sebelum jadi drama dah tahu nak buat apa
Nyanyi balik lagu ayat lama ayat mama
Wanita hari ini jaga sensitiviti
Kalau buah hati merajuk boleh cuba ayat ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Ulang Verse
Ulang Chorus

Ay buai tinggi-tinggi sampai ke puncak awan
Dengan kumulus dan nimbus aku berkawan
Aku bukan rupawan aku bukan jutawan
Tapi aku punya satu senyuman yang menawan

Baru mukadimah nampak macam sudah tertawan
Dengar kata hati perasaan jangan dilawan
Kalau takut mula-mula kita boleh berkawan
Duduk dulu biar ku belanja kopi secawan
Apa rasa sentiasa jadi bahan perhatian
Apa rasa jadi cantik kacuk cina pakistan
Apa rasa jadi seksi suka tak diperhatikan
Apa rasanya terima bertubi-tubi puji-pujian

Tu boleh pun senyum cantiknya gigi
Sepuluh markah penuh seharusnya ku beri
Wanita hari ini harus pepandai puji
Kalau dia jual mahal boleh cuba lagu ini

Ay cantik luar cantik dalam cantik dengar sini
Kalau cantik senyum cantik mesti cantik lagi
Senyum sikit nak tengok ada tak lesung pipit
Kalau tak ada pun aku masih mahu cubit

Ulang Verse
Ulang Chorus
Ulang Verse

Senyum :)

Sunday, January 23, 2011

sengal tulang

sejak mengandung dulu smp la ni.. sengal kaki x ilang2.. tp lepas bersalin dulu.. kurang dah... tp bile preggy balik neh.. adoii.. makin teruk balik.. malam r paling seksa... sakitnye tu mmg nangeh la.. suh husband pijak pon bleh kurang sket jek.. sakitnye dr betis ke tapak kaki.. google2.. jumpe le tips neh..mungkin boleh try..
so sesape yg nak try... silakan yek...

tips ilangkan sengal2..


1. Masukkan sedikit garam ke dlm air suam. Rendamkan kaki ke dlmnya selama 15 minit. lakukan 3 kali seminggu.

2. Rebus ayam muda dgn kacang merah hingga mendidih. Setelah sejuk, minum air tersebut. Amalkan selama 2 minggu.

3. Tuangkan satu sudu cuka pd tapak tangan. Gosokkan pd bahagian yg sakit. Biarkan selama setgh jam. Kemudian bersihkan dan mandi seperti biasa.

4. Campurkan air sejuk dan air panas dlm satu baldi. Taburkan sedikit garam. Amalkan setiap kali anda mandi. D samping itu, mkn 3 biji bwg putih dan halia sebesar ibu jari yg sudah dibakar. Amalkan selama 3 hari 3 ptg.

5. Sapukan sedikit getah pohon kemboja pd sendi yg terasa sengal sambil berselawat.

6. Tumbuk 10 inci batang bakawali sehingga halus. Tampalkan pd bhgn yg sengal2. balutkan supaya tdk mengotorkan bhgn yg lain.

7. Panaskan santan dgn gula melaka. Pastikan jgn sampai pecah minyak. Jerangkan dgn seketul halia yg telah ditumbuk. Minum sewaktu masih suam2 kuku pd setiap pg dan ptg.

Saturday, January 22, 2011

Gereja masuk Islam

email inbox...


1 GEREJA MASUK ISLAM.

Ada seorang pemuda Arab yang baru saja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan dia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang juru dakwah Islam.

Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan salah seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah s.w.t. memberinya hidayah masuk Islam.

Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan di sebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja.

Mula mula dia keberatan, namun karena desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberikan penghormatan lantas kembali duduk. Di saat itu, si paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata,

“Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap dia keluar dari sini.”

Pemuda Arab itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali-kali, namun dia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata,

“Aku minta dia keluar dari sini dan aku menjamin keselamatannya.”

Barulah pemuda ini beranjak keluar. Di ambang pintu, pemuda bertanya kepada sang paderi,

“Bagaimana anda tahu bahwa saya seorang Muslim?”

Paderi itu menjawab,

“Dari tanda yang terdapat di wajahmu.”

Kemudian dia beranjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan keberadaan pemuda ini dengan mengajukan beberapa pertanyaan, tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut dan sekaligus mengukuhkan ugamanya. Pemuda Muslim itupun menerima tentangan debat tersebut. Paderi berkata,

“Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan dan anda harus menjawabnya dengan tepat.”

Si pemuda tersenyum dan berkata,

“Silakan!”

Sang paderi pun mulai bertanya,

“Sebutkan satu yang tiada duanya,


dua yang tiada tiganya,


tiga yang tiada empatnya,


empat yang tiada limanya,


lima yang tiada enamnya,


enam yang tiada tujuhnya,


tujuh yang tiada lapannya,


lapan yang tiada sembilannya,


sembilan yang tiada sepuluhnya,


sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh,


sebelas yang tiada dua belasnya,


dua belas yang tiada tiga belasnya,

tiga belas yang tiada empat belasnya.

”“Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai roh!

Apa yang dimaksud dengan kuburan berjalan membawa isinya?

Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga?

Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya?

Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!

”“Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang di azab dengan api dan siapakah yang terpelihara dari api?

Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu dan siapakah yang terpelihara dari batu?

”“Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap besar!

Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan dan dua di bawah sinaran matahari?”

Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah.

Setelah membaca Basmalah dia berkata,

-Satu yang tiada duanya ialah Allah s.w.t..


-Dua yang tiada tiganya ialah Malam dan Siang. Allah s.w.t. berfirman, “Dan Kami jadikan malam dan siang sebagai dua tanda (kebesaran kami).”(Al-Isra’: 12).


-Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil dan ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.


-Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Injil, Zabur dan al-Qur’an.


-Lima yang tiada enamnya ialah Solat lima waktu.


-Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah Hari ketika Allah s.w.t. menciptakan makhluk.


-Tujuh yang tiada lapannya ialah Langit yang tujuh lapis. Allah s.w.t. berfirman, “Yang telah menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Rabb Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang.” (Al-Mulk: 3).


-Lapan yang tiada sembilannya ialah Malaikat pemikul Arsy ar-Rahman. Allah s.w.t. berfirman, “Dan malaikat-malaikat berada di penjuru-penjuru langit. Dan pada hari itu delapan orang malaikat men-junjung ‘Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka.” (Al-Haqah: 17).


-Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mu’jizat yang diberikan kepada Nabi Musa yaitu: tongkat, tangan yang bercahaya, angin topan, musim paceklik, katak, darah, kutu dan belalang.


-Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah s.w.t. berfirman, “Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya sepuluh kali lipat.” (Al-An’am: 160).


-Sebelas yang tiada dua belasnya ialah jumlah Saudara-Saudara Nabi Yusuf .


-Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mu’jizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, “Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman, ‘Pukullah batu itu dengan tongkatmu.’ Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air.” (Al-Baqarah: 60).

-Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah Saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.

Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai roh adalah waktu Subuh. Allah s.w.t. ber-firman, “Dan waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing.” (At-Takwir: 18).

Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.

Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam syurga adalah saudara-saudara Nabi Yusuf , yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya, “Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba dan kami tinggalkan Yusuf di dekat barang-barang kami, lalu dia dimakan serigala.” Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, ” tak ada cercaan terhadap kamu semua.” Dan ayah mereka Ya’qub berkata, “Aku akan memohonkan ampun bagimu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Yusuf:98)

Sesuatu yang diciptakan Allah namun tidak Dia sukai adalah suara Keldai. Allah s.w.t. berfirman, “Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keledai.” (Luqman: 19).

Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa dan ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Shalih dan Kambing Nabi Ibrahim.

Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazab dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim. Allah s.w.t. berfirman, “Wahai api dinginlah dan selamatkan Ibrahim.” (Al-Anbiya’: 69).

Makhluk yang terbuat dari batu adalah Unta Nabi Shalih, yang diazab dengan batu adalah tentara bergajah dan yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).

Sesuatu yang diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya wanita, sebagaimana firman Allah s.w.t.? “Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar.” (Yusuf: 28).

Adapun pohon yang memiliki 12 ranting setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan dan dua di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari dan Buahnya adalah Solat yang lima waktu, Tiga dikerjakan di malam hari dan Dua di siang hari.

Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda Muslim tersebut. Kemudian dia pun mula hendak pergi. Namun dia mengurungkan niatnya dan meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan saja. Permintaan ini disetujui oleh paderi. Pemuda ini berkata,

“Apakah kunci syurga itu?”

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan dan rupa wajahnya pun berubah. Dia berusaha menyembunyikan kekuatirannya, namun tidak berhasil. Orang-orang yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaan tersebut, namun dia cuba mengelak. Mereka berkata,

“Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya dan semuanya dia jawab, sementara dia hanya memberi cuma satu pertanyaan namun anda tidak mampu menjawabnya!”

Paderi tersebut berkata,

“Sesungguh aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah.”

Mereka menjawab,

“Kami akan jamin keselamatan anda.”

Paderi pun berkata,

“Jawapannya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah Wa Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah.”

Lantas paderi dan orang-orang yang hadir di gereja itu terus memeluk agama Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan dan menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda Muslim yang bertakwa.

Friday, January 21, 2011

Pretty cool things




Read out loud the text inside the triangle below.


More than likely you said, 'A bird in the bush,'! and. .......

if this IS what YOU said, then you failed to see
that the word THE is repeated twice!
Sorry, look again.


Next, let's play with some words.
What do you see?


In black you can read the word GOOD, in white the word EVIL (inside each black letter is a white letter).
Now, what do you see?



You may not see it at first, but the white spaces read the word optical, the blue landscape reads the word illusion. Look again! Can you see why this painting is called an optical illusion?

What do you see here?




This one is quite tricky!

The word TEACH reflects as LEARN.

Last one.

What do you see?


You probably read the word ME in brown, but.......
when you look through ME
you will see YOU!

Do you need to look again?
Test Your Brain
This is really cool. The second one is amazing so please read all the way though.


ALZHEIMER'S EYE TEST


Count every '
F ' in the following text:

FINISHED FILES ARE THE RE
SULT OF YEARS OF SCIENTI
FIC STUDY COMBINED WITH
THE EXPERIENCE OF YEARS...


(SEE BELOW)

HOW MANY ?
WRONG, THERE ARE
6 -- no joke.
READ IT AGAIN !
Really, go Back and Try to find the 6 F's before you scroll down.


The reasoning behind is further down.
The brain cannot process 'OF'.


Incredible or what? Go back and look again!!
Anyone who counts all 6 'F's' on the first go is a genius.



Three is normal, four is quite rare.

Send this to your friends.
It will drive them crazy.!
And keep them occupied
For several minutes..!





look at the spinning woman and if she is turning right your right side of your brain is working . If she is turning left your left side of your brain is working . If she turns both ways for you then you have a 160 or better IQ



More Brain Stuff . . From Cambridge University .


Olny srmat poelpe can raed tihs.

I cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoatnt tihng is taht the frist and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm.
Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Amzanig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs psas it on !!


Thursday, January 20, 2011

ella vs rossa

Satu lagi kontroversi dalam bidang muzik pulak antara Malaysia dan Indonesia..

Lagu Rossa yang dimuatkan dalam album terbarunya mempunyai persamaan dengan lagu yang pernah dinyanyikan oleh Ella feat Shah pada tahun 2006. Kes ni masih dalam proses undang2..

Versi Ella feat Shah - Ku Merindu



dan versi Rossa - Ku Menunggu



Korang dengar la betul2 ada persamaan atau tak.. lirik dua2 lagu len..

Hopefully kes ni x menjejaskan hubungan antara Malaysia ngan Indonesia.. jangan gadoh2 yek.. peace no war!!..heeeee

Baca horoskop, solat tak diterima 40 hari - Halaqah TV9 (Bintang 12)


Dapat email. Dalam email tu mengandungi isu yang telah dibincangkan melalui sebuah ancangan di TV9.

Salah sorang panel tersebut bagitau bahawa membaca horoskop walaupun suka-suka maka solatnya tidak diterima selama 40 hari.


SOLAT mereka yang membaca ramalan bintang sama ada di akhbar, majalah atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira mereka percaya atau sebaliknya kerana perbuatan itu sama seperti berjumpa dengan tukang ramal.

Pensyarah Fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca ramalan bintang.

Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.

Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain. 'Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam,' katanya.

Katanya, perkara itu juga jelas daripada hadis riwayat Muslim bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: 'Sesiapa yang datang kepada dukun kemudian dia membenarkan terhadap apa yang dikatakan olehnya, maka solat orang itu tidak diterima Allah selama 40 hari.'

Perbahasan mengenai minat masyarakat hari ini terhadap ilmu ramalan termasuk membaca horoskop dibincangkan Nik Salida bersama Al-Fadhil Kadi Daerah Temerloh, Badli Shah Alauddin, dalam program Halaqah terbitan TV9 yang disiarkan malam Ahad lalu dengan tajuk Bintang 12.

Program yang mengulas mengenai ayat 105, surah an-Nahl, mengajak penonton menghindari perbuatan berjumpa atau mempercayai tulang tilik dan tukang ramal kerana Allah memberi amaran mengenai golongan pembohong itu.

Nik Salida berkata, tidak dinafikan ramai yang mengatakan tujuan mereka membaca ramalan bintang adalah suka-suka tetapi amalan bermula daripada suka-suka itu akhirnya menyebabkan mereka menjadi obses seterusnya terpengaruh dengan apa yang dibaca.

Katanya, ada kalangan masyarakat hari ini yang melanggan ramalan bintang melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk mengetahui apa yang diperkatakan mengenai nasib mereka atau perkara bakal dilalui mereka setiap hari, minggu atau bulan.

Sedangkan, perbuatan itu bukan saja merosakkan akidah malah menyebabkan hidup mereka tidak keruan kerana pengaruh ramalan itu sedikit sebanyak memberi kesan kepada aktiviti atau perancangan mereka pada hari itu.

'Jika tidak percaya atau untuk suka-suka kenapa hingga melanggan SMS horoskop. Maknanya bangun pagi kita mahu tengok apa yang diramalkan untuk kita hari itu. Begitu juga dengan membaca di akhbar dan majalah, kenapa kita hendak tahu ramalan.'

Jika katanya dalam bab rezeki apa yang diperoleh tidak setanding kerja dilakukan, maka akan timbul perasaan malas buat kerja sebab rezeki yang dapat sikit saja. Kesan ramalan ini bukan saja pada akidah, juga aspek psikologi.

'Daripada suka-suka itu juga apabila kebetulan perkara diramalkan itu benar berlaku ia mula menerbitkan kepercayaan yang akhirnya menyebabkan mereka jatuh ke lembah kepercayaan perkara karut-marut ini,' katanya.

Badli Shah berkata, golongan yang percaya kepada Bintang 12 atau ramalan tukang tilik mengenai untung nasib atau hari baik dan tidak adalah mereka yang tidak percaya ketentuan Allah serta ciptaannya. Beliau berkata, Allah sudah memberi amaran mengenai golongan itu di dalam al-Quran di mana Allah murka dan mengatakan mereka sebagai golongan pembohongan serta penipu kerana mendahului takdir Allah. Katanya, apa yang dikhuatiri ialah disebabkan ramalan itu umat Islam lupa bahawa setiap sesuatu yang terjadi itu adalah dengan izin Allah dan ini memberi kesan daripada sudut akidah mereka.

'Jika Allah tidak izinkan perkara itu berlaku, ia tidak akan jadi. Tukang ramal pusinglah daun terup atau biarlah burung dia bercakap tetapi tanpa izin Allah tidak akan berlaku. Malangnya kita tengok, zaman moden ramai yang kembali percaya dan mencari petunjuk daripada zodiak,' katanya.

Katanya, kepercayaan kepada ramalan terutama tukang tilik dan ahli nujum boleh mendatangkan kesan negatif seperti menyebabkan pergaduhan antara suami isteri, permusuhan sesama jiran atau sahabat karib.

Contohnya, isteri yang diberitahu mengenai sikap suami atau ramalan bahawa suami akan berkahwin lagi pastinya menyebabkan berlaku perbalahan dan paling malang lagi jika perkara itu tidak benar sama sekali. Rasulullah SAW turut berdepan dengan kelompok masyarakat Arab yang taksub dengan ramalan dan kiraan bintang hingga Baginda menyebut akan tiga golongan itu terdiri daripada mereka yang mampu meramal bintang, meramal barang hilang dan melakukan ramalan berdasarkan pergerakan bintang di langit.

Malah, Baginda SAW pernah didatangi beberapa orang yang meminta Baginda meramal masa depan orang Arab tetapi Baginda memberitahu, jika diketahui perkara ghaib nescaya dirinya sudah mendapat kemewahan serta terlepas dari musibah.

Mengulas mengenai sejarah Bintang 12, Badli Shah berkata, kepercayaan itu berasal dari Mesopotamia, daerah asal orang Babylon terletak antara sungai Tigris dan Euphrates dan kini terletak di tenggara Iraq..
Ilmu itu berkembang sejak Babylon kuno 200 tahun sebelum masihi dan secara bertahap. Amalan dan kepercayaan itu semakin berkembang hingga tahap yang dikenali sebagai horoskop atau Bintang 12 yang mengaitkan keperibadian dengan tarikh lahir berpandukan bintang.

'Contohnya bintang Capricorn untuk mereka yang lahir 22 Disember hingga 20 Januari ikut mitos Yunani ialah lambang kambing. Kambing itu bernama Almateus dan pernah beri air pada Dewa Zeus iaitu dewa tertinggi bagi bangsa kuno ketika kecil.

'Oleh itu, bagi mengenang jasa kambing itu ia dijadikan bintang dan bercahaya di langit. Kesimpulannya, Capricorn itu kambing saja. Di sini pun banyak kambing, tidak perlu tengok ke langit. Umat Islam perlu renung sejenak adakah bintang ini sesuai dengan peribadi Muslim.

'Sesuai ke jika umat Islam percaya kepada bintang kambing biri-biri atau lambang orang lelaki gagah tuang air dalam tempayan besar sedangkan banyak perkara lain lebih bermanfaat yang boleh kita fikirkan,' katanya.

Justeru, beliau menasihati kepada umat Islam supaya menjauhi amalan membaca ramalan bintang atau tulang tilik walaupun untuk suka-suka kerana boleh memberi kesan kepada akidah serta amalan solat yang dilaksanakan. ..

Wednesday, January 19, 2011

The beauty of Maths

Dah lama dapat post ni.. saja nak share..

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

---------------------------------------------------------

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111
---------------------------------------------------------------

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888
987654321 x 9 - 1 = 8888888888
9876543210 x 9 - 2 = 88888888888


...Brilliant, isn't it?

---------------------------------------------------------
And look at this symmetry:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111=12345678987654321

------------------------------------------------------------

Now, take a look at this...

101%

From a strictly mathematical view point:

What Equals 100%?
What does it mean to give MORE than 100%?
Ever wonder about those people who say they are giving more than 100%?
We have all been in situations where someone wants you to GIVE OVER 100% .

How about ACHIEVING 101%?

What equals 100% in life?

Here's a little mathematical formula that might help answer these questions:


If: A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

Is represented as: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.


If:

H-A-R-D-W-O-R- K

8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

And:

K-N-O-W-L-E-D-G-E

11+14+15+23+12+5+4+7+5 = 96%

But:
A-T-T-I-T-U-D-E

1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%


THEN,
look how far the love of God will take you:


L-O-V-E-O-F-G-O-D

12+15+22+5+15+6+7+15+4 = 101%


Therefore, one can conclude with mathematical certainty that:

While Hard Work and Knowledge will get you close, and Attitude will get you there, It's the Love of God that will put you over the top!


Tuesday, January 18, 2011

pelik.. n menu tuk orang malas masak

Aku pelik tol la.. sejak mengandung ni.. kekadang tu tak de la rasa lapar mana pon.. tapi bile dah makan lagi bertambah lapar.. pelik tak?.. korang penah ase x? lepas makan lagi lapar.. adoii.. dah r tekak dok ase loya jek... mm..

satu agi.. perasaan malas ni.. membuak-buak asenye... kekadang perut lapar, kt umah x de mende.. sebabkan malas kuar.. aku pon bwk tido.. hahaa.. sian baby..

ni sebabkan kt umah x de mende.. yg ade bihun jek.. jadi aku pon masak bihun sup je.. nak tunggu hubby balik, lambat agi.. walaupon tekak aku loya ngan sup.. sup masak sendirik kurang sket loya compared ngan sup kt luar tu.. padahal b4 ngandung, tu la peberet aku...


simple menu.. tuk org yg malas masak..

tumbuk seulas bwg putih..
tumbuk kasar ikan bilis., sikit jer...
sawi.. telor sebijik.. garam..

tomis bwg, pas tu tomis ikan bilis.. dah garing sket.. korang boh ayor..
dah agak ayor tu dah masak.. pecah telor.. jgn kaco.. bio die seketul gedebuk..
pas tu dah masak telor tu.. boh sawi.. boh garam.. tadaa..... siapp...
p/s: xboh telor pon x pe.. cedap gak.. heee..

opss.. lupe lak.. bihunnye.. celor dulu pon ok gak.. atau sblm boh sawi..
masukkan bihun.. dah lembut bihun baru masuk sawi..

bersalin di HTAR ep2..

hee.. sambungan entry lepas.. ni bukan citer pasal bersalin.. dah bersalin pon...

masuk je wad bersalin.. yg dok sebelah nyebelah katil aku.. say hi... n ckp.. lamenye kat LB.. dorang igt aku dah balik.. atau dah masuk ke wad lain.. kot2 le ade problem kan.. upenye x kuar2 dr LB.. susah yek bersalin.. lama kat dalam.. "aah.. ye la.. nak wat cane.." ..

Tghari tu abg n kakak aku dtg melawat.. tetibe nak terkencing pulak.. kakak aku papah g tolet.. tp smp je kt tolet x sempat.. terkencing lam kain... x rase pon die kuar.. tau2 dah basah.. kakak aku kate.. mmg.. effect die... sebab baru bersalin.. sian die tulun cucikan... terharu sungguh...

Tp Alhamdulillah... dlm wad tu.. anak aku le paling baik.. heee... susah nak dengar die bersore.. dorang kate.. "tu la.. susah nak beranak.. die bg maknye senang jaga"..

Sebab aku vakum.. so aku kene tahan kat wad selama 3 hr.. demam gak la aku pas bersalin tu.. tp dah makan ubat.. ok dah.. sehari je panas.. Tghari tu kakak aku dtg bwk makanan dr rumah.. aku x de selera.. x rase lapar pon.. tp kakak aku suh gak makan.. tuk tenaga.. mekasih Long.. sebab jaga adikmu ini.. hee.. terharu sungguhhh.... luv u very much... seminggu yg pertama dok pantang kt umah die.. die jaga.. mekasih again...

sebelum discharge.. kene seluk bawah, nak check kot2 terjait smp tutup ke.. punye le seram.. almaklum, baru berjait, seriau la.. aku biase la.. ngomel lg.. cam2 soklan aku tanye kt Dr tuh... Dr tu ckp.. awk kalo x mo check, dok je la kt dlm spital ni.. kang kalo tertutup ke cane.. salah jait ke, baru tau.. jgn riso, x sakit.. aku pon berserah je.. tp mmg pon x sakit.. heee.. baby dah kencing berak.. check darah kami berdua pon x de diabetes.. aku pon dh kencing, so leh la kuar...

Bab be**k mase kt umah.. uuishh.. riso giler.. kakak suh aku minum ubat lembutkan t**i.. so x de la riso sgt.. ok la... seb bek kakak aku ade.. bg segala tip..kalo x tak tau cane... korang leh la amek ilmu sket2 kan.. yg mane x tau lg.. heee.


Monday, January 17, 2011

bersalin di HTAR

Ni nak citer pengalaman bersalin aku kat HTAR.. anak aku lahir pd 3.7.2006, lama dah.. hee.. tp saje nak share since aku ngah preggy anak ke 2...

Byk pengalaman owg len bersalin kt spital gomen ni.. mostly sume yg tak best je.. byk yg prefer private.. tp sesape yg ade wet lebey tu.. mayb leh r g private.. aku dulu pon cadang nak g private gak.. tp akak aku kate.. bek g gomen je.. pape hal nanti dorang akan rujuk ke gomen gak.. nanti lg sakit tinge.. huhu...

Mase aku dulu, alhamdulillah, ok je.. takde pon kene marah2.. aku ni diabetes.. so kene induce la kan.. entry sebelum ni ade aku citer sket... so aku di suh check-in kat spital TAR ni one day b4 EDD aku.. sehari suntuk.. aku dok nengok org kuar masuk wad.. boring giler.. abeh aku tanye sume org.. sakit ke idak bersalin.. beza induce ngan normal.. bla..bla..bla.. 2.7.06, pg2 lg aku dh diberi ubat(dr bwh) tuk cepatkan pembukaan tp lmbt lak progress aku.. tghari masih x de, 2nd check..dlm kul 7 gitu.. Dr tolong sket2 (sakit gak woo).. so bukak le 2cm.. then Dr kate kol 10 mlm neh masuk LB yek... aku pon.. "baek Dr"..

Kol 10mlm.. dtg le Dr kt katil aku.. cucuk jarum kat tgn tuk masukkan drip.. hee.. byk molot sket.. takut sakit.. sian Dr tu layan aku mengomel.. pas dah setel.. x lama tu.. nurse dtg.. siap pesan,"dlm LB nanti jgn jerit2 ye.."..aku pon disorong masuk LB.. seram giler waktu tu.. sejuk giler tgn.. nak terberak pon ade.. wahhaaa.. masuk LB je.. dtg Dr(aku sume pon Dr.. hahhaa..selgi x dressing cm nurse).. pecahkan ketuban.. hurm...

Pas je sejam 2 pas pecah ketuban... mak datuk... sakit nye jgn cakap r.. adoyai.. sejuk aircond ilang trus... tp bile nurse check.. baru bukak 3 cm... adoiii.. lama lg.. aku dok bising2.. nurse dtg kasi inject kat bontot.. x lame ilang sakit... tp kejap je.. pas tu dtg balik sakitnye... aku bising lg.. "misi, tolong.. sakitnya... tolong..pot..pet..pot..pet..."(hahahaa..) misi siap kate.."mmg la sakit.. tahan la sikit".. seb bek cakap baik2.. heee... inject bontot sebelah lg lak.. ilang kejap.. makkk... dtg lg sakitnye... "misi..inject lg.. sakit..tulun..".. misi,"mane buleh byk2 kali inject.. 2 kali je buleh..".. aku,"operate le, sy dah tak tahan lg neh..".. (hahahaa.. kelako kan..), misi,"mane boleh sesuka hati nak operate.. selagi baby ok.. x boleh operate.., kalau awk sakit, sedut ni..sakit je sedut".. korang nak tau.. itu je la yg aku buat.. sedut antanoks.. sedut je..pengsan.. hahaa.. ntah bape kali.. aku pon x igt.. tp kalo sakit kuat je.. gas die x bape jln jugak...

Tetibe misi kejutkan aku.. "Latifah, bangun.. masa untuk meneran..".. aku nengok jam.. kol 10pg dah.. urm.. betapa ramainye kat situ masa aku nak neran.. almaklum ri Senin.. byk beno pelatihnye.. dah jadik cam show lak... asenye kebetulan aku sorang je yg tinggal.. tp best giler.. kelako pon ade.. ramai2 bagi semangat tuk aku push.."Latifah, teran2.. kuat lg... ok.. bagus2.. cuba lg"... dan sekian kali... smp le aku dah tak larat nak neran.. aku dengo Dr kate.. die dah tak larat neh.. kene vakum.. Dr ckp kat aku nak vakum.. aku pon.. ok Dr.. but u still kene teran.. again.. nurse2 tolong bg semangat tuk meneran.. push2..dr kuar pale.. pas tu tgn.. push harder lg.. again n again.. kuar sume sekali.. Ya Allah.. leganye perut bile dah kuar tu..

Akhirnya.. selamat le kuar.. baby boy.. kol 10:40am.. ngan berat 3.05kg.. "ok Latifah.. tengok ni.. bayi awak.. lelaki..".."ok".. mase jait lak.. terenjut2.. Dr kate sakit ke.. kompem le sakit.. dah terenjut.. hee... Dr suh sedut gas lagik.. seduttttt, pengsannn... kol 12tghari nurse kejutkan aku.. nak tolak g wad.. dah setel sume.. hee.. tolak tepi dulu.. bg minum air koko... 12 lebey baru tolak masuk wad..

Trillion thanks to my hubby.. setia menunggu kat luar LB.. sepanjang aku kt dalam.. x tido die sehari suntuk.. alolooo siannye... riso die..die kate.. yg masuk kendian dr aku, dah kuar.. aku x kuar2 lg.. lega betoi tghari tu bile nampak aku... hee.. tu la.. susahnye bersalin..


Kalo igt balik.. ngeri pulak.. seriau nak tempuh kali ke 2 neh.. doakan sume selamat yek... ngah plan nak bersalin kat mane lak kali neh..

Friday, January 14, 2011

kelahiran secara induction

*gambar hiasan

I was induced with my first baby because I had gestational diabetes but disappear after giving birth. Alhamdulillah... 90% on this kind of diabetes akan hilang after giving birth.. so dun wori too much.. heee... And bcoz of poor maternal effort kena la vakum.. Sedikit info regarding kelahiran secara induction..

Induction of Labour

While the majority of pregnant women go into labour naturally, some women need a little bit of help. Perhaps they are over their due date or have a medical issue that warrants giving birth soon. Whatever the reason, if you are going to be induced, you will likely have questions. Will it be painful? How is it different from regular labour? What will be used to induce labour? Put your mind at ease and get a better idea of the process by reading on.

Why Induce?

Induction of labour is carried out when it is felt that your baby is better off out of you than inside. This means that something is making its residence in your womb risky - be it for you or the baby.

The most common reason for inducing labour is due to going over dates. Other reasons include diseases of pregnancy (eg. preeclampsia), poor growth in the baby, or unexplained bleeding at term. The aim when inducing labour is to make it as much like a normal labour as possible. By doing this, the chances of a normal delivery are increased, and it it needn't be more painful.

How are Contractions Started?

The hormone your body makes during labour is called oxytocin. It is made in a small area of the brain and released into the blood stream via the pituitary gland. How your body actually starts labour is still not known, in spite of many years of research. We know many of the hormonal changes that happen, but the actual trigger remains elusive.

Oxytocin has been produced in the laboratory and the synthetic drug is used to start the uterus contracting. Unfortunately, it is not well absorbed in the stomach and needs to be given by a drip. This route of administration also means that the concentration of oxytocin can be increased or decreased should your contractions be too intense or not strong enough.

Breaking the Waters

If we just start oxytocin going, you will start contracting, but the contractions are not as efficient as when your waters have gone. Because of this, it is usual not to start oxytocin until the membranes around your babe have been broken. This sounds painful, but in fact is little more uncomfortable than a normal vaginal examination (which is uncomfortable enough!). During an examination a small instrument called an Amnihook is used to nick the membranes in front of the baby's head - it looks very much like a crochet hook. This is also called an ARM or artificial rupture of the membranes.

Once the membranes have gone, it is usual to start oxytocin to get the contractions started. Sometimes, particularly if you've had several babies before, your obstetrician may suggest you get up and about for a couple of hours to see if you start contracting on your own. If its your first, there's little to be gained by waiting and oxytocin is started.

My Cervix is Still Closed or 'Unfavourable'

For the main part of pregnancy, your cervix is thick, long and closed, like a cork, helping keep the baby inside. As you approach term, the cervix progressively softens, shortens (effaces) and starts to dilate. This is what all those prelabour contractions are about. Also, your cervix releases some hormones locally, called prostaglandins. These are responsible for the changes described above.

If you go to be induced and your cervix is still thick and/or closed, you will most likely have a prostaglandin (Prostin) gel or pessary inserted. This brings about these changes, making it possible to rupture the membranes. The gel typically takes about 6 hours to work. Some hospitals put the gels in at night, then re-assess you in the morning. Some start in the morning and try and get you started at tea time.

Using the prostaglandin gel makes your labour much more natural if the cervix is thick. It certainly reduces the number of caesarean sections, which used to be associated with inductions of labour in women with an unfavourable cervix. Sometimes, it is necessary to use more than one gel treatment before ARM is possible. Many women start contracting and go into labour a few hours after having the gel.

Is it More Painful Being Induced?

This is the big question for most women. Unfortunately, there's no good evidence from studies to suggest one way or another. You will hear (particularly on the internet) about how awful inductions are from some women, but others report it being not much different to when they went into labour on their own.

Some places (especially in the US) don't use prostaglandin gels, as it has only recently been licensed, although their use is increasing. This means that contractions are started with an unfavourable cervix, often with the membranes still intact. So, not only is it unnatural for the contractions to start with the cervix still thick, the contractions are less effective.

When oxytocin is started, contractions do come on more suddenly than they might do if you went into labour spontaneously, so you've not been prepared by the early/prelabour contractions. The contractions aren't necessarily more painful per se, just that they started more quickly. It is usual to start the drip slowly and increase it gradually as your contractions start. Aim for three to four contractions in 10 minutes, which is about the same as established natural labour. The drip can be turned down as well as up.

sumber: http://www.womens-health.co.uk

Wednesday, January 12, 2011

Ziana Zain di AJL25

ermm... malas nak citer pasal result AJL25.. tapi nak citer persembahan yang paling mantop dalam AJL25 ritu... jeng..jeng..jenggg... (tgk tajuk dah tau..wahahaaa)... yaa.. pastinya Puan Ziana Zain kite.. hebat gitu..

asenye malam tu even artis yang bertanding tak leh nak challenge sore die...she looks gorgeous dat nite... lagu2 Ziana sume best2... dari dulu smp skang..

jom layan video persembahan Ziana malam AJL25 ritu... layannnnn



Tuesday, January 11, 2011

fikirkan sejenak


betapa besarnya nilai wang kertas nilai RM1 apabila dibawa ke masjid untuk disedekahkan, tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk dibelanjakan.

betapa lamanya melayani Allah selama lima belas minit namun
betapa singkatnya kalau kita melihat filem.

betapa sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun
betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat tanpa harus berfikir panjang-panjang.

betapa asyiknya apabila pertandingan bola diperpanjang waktunya namun
kita mengeluh ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

betapa sulitnya untuk membaca satu mukasurat Al-qur'an tapi
betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

betapa beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun
lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid.

betapa mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata, namun
alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.

betapa sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu namun
betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap untuk acara yang menyeronokkan.

betapa sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al qur'an namun
betapa mudahnya untuk mengulangi gosip yang sama kepada orang lain.

betapa mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun
betapa kita meragukan apa yang dikatakan oleh Kitab Suci AlQuran.

betapa takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun
betapa kita berani dan menunggu lama untuk menghadapNya saat kumandang azan menggema.

Monday, January 10, 2011

alahan mengandung



adoyaii.. kali ni nye pengalaman mengandung lain sket dari yang pertama dulu... alahan nye teruk sket.. tekak loya sentiasa je.. tak kira pagi, petang, siang & malam.. kekadang tu. nak tido.. tekak mual je.. tapi maleh nak layan.. tido gak..

citer pasal tido ni.. punye le susah nak tido malam... paksa cane sekalipon.. susah bebeno nak lelap.. orang kate minum susu.. hmm... tp terkuar balik.. kalo dah sampai kat tekak.. mane leh tahan2 dah.. kalo tido pon susah nak lena.. mesti terjaga2... kang siang ngantuk.. tp still tido tak leh nak lena..

kepala pon pening je memanjang... badan ase lemah betoi... orang kate masuk bulan ke 4.. akan hilang.. mintak2 la cenggitu... tak tahan asenye.. tp teruk2 aku.. kalo nengok kakak akunye alah.. lagi teruk.. sepanjang mengandung tak ilang... lagi longlai.. siap kene inject2 lagi.. tp smp 4 lagi anak.. hahaaa.. aku nak masuk 2 neh pon.. ase cam... hmm...

kalo bau makanan, jangan citer la.. bau nasi ngah menggelegak pon x leh nak bau... ni dah lama x masak.. beli je.. kalo orang dok ngidam.. time ni belum lagi kot.. sebab aku mmg x de rase pon nak makan pape.. tgk makanan pon x lalu.. heee...

facebook akan ditutup..

emm... kecoh pasal facebook akan ditutup pada 15 mac neh.. tp x de pon aku kesah.. kalo tutup.. tutup la.. aku pon bukan guna sangat.. so x de hal la... kawan2 yang dah lama x jumpe.. akan ilang?.. maknenye dah x de jodoh la tuh.. jodoh pertemuan kat tangan Tuhan.. ada jodoh kami jumpe.. jumpe le.. insya Allah.. zaman skang banyak je cara.. bukan facebook je caranya.. ye kan.. heee..

Friday, January 7, 2011

Apa ye nak bg tajuk.. sekadar nak menulis..


This year Irfan lima tahun dah... means sekolah pon dah tak boleh main2 sangat.. tak boleh macam tahun lepas, ponteng banyak.. Hope dia akan boleh start membaca tahun ni jugak..
Skang die dok ngan M-I-L kat Teluk, aku kat Bangi dan my hubby lak kat Meru, Klang.. Kami sume dok jauh2.. Yang paling kesian Irfan, kecik2 lagi die dah dok asing2 ngan parents die.. mmm.. nak wat cane.. tak boleh nak elak..

Tapi aku plan, bulan 6 neh.. kami akan dok sama2 balik.. keje2 aku kat Bangi ni harap2 akan setel.. tinggal yang sket2 tu.. boleh ulang seminggu sekali kot..

Dok jauh2 ngan anak neh.. sayu je hati.. kecik lg plak tu.. kalo dah besar tu, x pe lagi.. Bertambah la pulak ngan aku yang dah berbadan dua neh.. lagi la.. perlu sokongan suami (cam poyo je ayat neh..heee)... bermanja ngan anak tuk just 2 hari.. x cukup.. paling sedey bile hari kami kene pisah.. skang ni every Ahad la.. die pon x mo ikut bapak die.. pujuk macam2... kekadang siap nangeh2 lagi... sori Irfan, ibu terpaksa... kalo ikut hati ibu ni.. memang ibu x mo...

nak nyanyi la.. "kasihnya ibu... membawa ke syurga..."..hahaa... gediks..

hope umur panjang(penuh dengan rahmat Allah)... dapat jaga Irfan and 'baby akan datang' in our family sampai dorang berjaya di dunia baik di akhirat... ameen....

ranking universiti malaysia


Berdasarkan keputusan yang dikeluarkan oleh QS World University Rankings 2010, ini adalah kedudukan beberapa universiti yang terdapat di Malaysia bagi ranking dunia...

207. Universiti Malaya (sebelumnya – 180)
263. Universiti Kebangsaan Malaysia (sebelumnya – 291)
309. Universiti Sains Malaysia (sebelumnya – 314)
319. Universiti Putra Malaysia (sebelumnya – 345)
365. Universiti Teknologi Malaysia (sebelumnya – 320)

p/s: senarai universiti terbaik dunia:

  1. University of Cambridge – (United Kingdom)
  2. Harvard University – (United States)
  3. Yale University – (United States)
  4. UCL – (United Kingdom)
  5. Massachusetts Institute of Technology (MIT) (United States)

Thursday, January 6, 2011

Tahap cemburu lelaki mengikut horoskop


Jom kite tengok tahap cemburu orang lelaki neh mengikut kalendar horoskop.
Indeks paling tinggi adalah 5... agak2 betul ke..heheee.. kalo yang belum kawen tu.. bek check korangnye bopren masuk golongan tahap paling cemburu ke idak..heeee..

p/s: Hubby kite tahap cemburu die adalah 3.. kire moderate.. wokaih la tuh... heee...


Aquarius
Lelaki Aquarius biasanya akan menggunakan ayat-ayat yang memerli untuk menunjukkan cemburunya. Jangan ingat dia sedang bergurau. Apabila topik perbualannya hanya tertumpu pada seseorang saja, maka ternyatalah bahawa dia sedang cemburu.
Indeks: 3

Pisces
Lelaki yang paling mulia dan baik hati, lagi kuat cemburunya. Tak lain dan tak bukan adalah lelaki Pisces. Indeks cemburunya amat memeranjatkan. Kalau kekasihnya menderhaka kepadanya, dia akan menjadi seperti wanita meraung-raung. Air matanya juga akan tenggelamkan anda.
Indeks: 5

Aries
Lelaki Aries mempunyai sifat diktator secara semulajadi. Selain seorang yang memerintah, dia juga suka mengawal orang lain. Tidak kira dalam apa jua perkara, dia juga berharap menggunakan tenaga dan kuasanya untuk menyelesaikannya. Apabila berhadapan dengan musuh kekasih, dia akan segera mengambil tindakan untuk menyebabkan pihak lawan undur dari mengurat kekasihnnya.
Indeks: 2


Taurus
Lelaki Taurus adalah lelaki yang peramah dan sangat jujur. Tapi jangan ingat dia tidak tahu cemburu. Dia tidak dapat terima kekasihnya menderhaka kepadanya. sekiranya dia dapat tahu anda keluar makan malam dengan lelaki lain, buatlah persediaan untuk memberi penjelasan kepadanya.
Indeks: 4

Gemini
Lelaki Gemini hanya menganggap cemburu itu sebagai satu permainan saja. Dia ialah seorang yang suka bermain-main. Oleh itu, dia paling benci akan cinta secara paksa. Malah dia tidak akan mungkin melepaskan peluang untuk berkenalan dengan wanita lain walaupun sudah memiliki kekasih. Jadi, indeks cemburu lelaki Gemini adalah kurang berbanding dengan lelaki Zodiak lain.
Indeks: 4

Cancer
Secara kebetulan lelaki cancer terbalik dengan lelaki Gemini. Dia tidak akan berjauhan dengan kekasih malah selalu berhimpit dengan kekasih. Ini adalah kerana dia mempunyai perasaan kekosongan dan juga perasaan tidak selamat. ( jangan ingat hanya perempuan saja yang mempunyai perasaan tidak selamat.) Bayangkan kalau kekasihnya meninggalkanya, cemburu pasti akan menghuru-harakan dunia ini.
Indeks: 5

Leo
Lelaki Leo sangat ego dan juga sangat tabah. Dia tidak akan cemburu kerana perkara yang remeh temeh. Dia tidak akan menyebabkan air muka dirinya jatuh kerana cemburu. Walaupun kekasihnya telah melakukan perkara yang membuatkannya marah, namun dia tetap akan mengekalkan perasaan yang tenang untuk berbincang dengan kekasihnya.
Indeks: 2

Virgo
Cemburu lelaki Virgo amat memeranjatkan. Lelaki Virgo tidak mempunyai hati yang lapang dan juga pemikiran yang luas. Cemburu telah menjadi perkara biasa dalam kehidupan pasangan ini. Walaupun dia amat mencintai kekasihnya, namun tetap bergaduh besar dengan kekasih kerana cemburu.
Indeks: 4

Libra
Lelaki Libra mementingkan imejnya yang bertatatertib. Disebabkan cemburu akan menjejaskan imejnya, maka dia rela mengekalkan penampilan yang baik. Sebenarnya dia tidak ingin menimbulkan perselisihan dengan kekasih akibat cemburu yang akan menjejaskan hubungan mereka.
Indeks: 1

Scorpio
Semakin mendalam cinta terhadap kekasih semakin kuat cemburu. Inilah yang boleh menggambarkan lelaki scorpio. Dia menghormati dan cinta sepenuhnya terhadap kekasih. Tetapi cemburunya juga tidak kurang. Sekiranya kekasihnya menunjukkan sebarang kemusykilan, maka dia akan menunjukkan cemburunya.
Indeks: 4
Sagitarius
Lelaki Sagitarius juga boleh cemburu. Namun cemburunya datang dengan cepat, pergi juga cepat. Dia selalunya cemburu sebelum mengenal pasti perkara sebenarnya. Apabila mengetahui hal sebenarnya cemburu pun reda. Tapi, apabila dia ada matlamat baru dia akan meninggalkan kekasih yang sering membuatnya cemburu.
Indeks: 3

Capricorn
Lelaki Capricorn mempunyai sikap yang pesimistik. Dia merasa rendah diri di dalam kehidupan. Apabila dia berasa cemburu, dia tidak akan tunjukkan pada kekasihnya sebaliknya akan mengeluarkan ketidakpuasan ini pada tempat lain seperti sukan atau di tempat kerja.
Indeks: 3

Info ni sekadar hiburan jek...

Bahasa isteri yang perlu difahami


Tanpa komunikasi yang betul keserasian rumah tangga sukar diwujudkan. Sikap isteri dalam keadaan tertentu sukar difahami suami. Dia akan terus berteka-teki dalam perkara itu namun tidak mahu berterus terang. Apabila isteri melakukan sesuatu perkara selalu disalahtafsirkan.

Mereka ini walaupun berkahwin setelah melalui proses perkenalan yang panjang, namun peluang yang ada itu tidak digunakan untuk saling mengenali hati budi masing-masing. Mereka terlupa untuk mempelajari kaedah komunikasi yang berkesan sebagai suami isteri.

Walaupun mereka bertunang bertahun-tahun, namun mereka tidak sempat untuk menilai apakah antara mereka ada perbezaan yang boleh saling lengkap melangkapi. Mereka terlupa untuk melihat keserasian pasangan secara lebih jelas.

Biasanya waktu berkawan mereka terlalu enjoy, hendak seronok sahaja. Semua yang ada pada kekasih masing-masing dilihat indah walaupun buruk. Pada waktu bertunang pula mereka asyik berbincang soal persiapan fizikal sahaja. Padahal jika mereka mengambil puluang itu untuk mengenali peribadi, perwatakan, dan isi budi masing-masing adalah lebih bermanfaat.

Sebenarnya, sewaktu berkawan dan bertunang adalah waktu terbaik untuk mereka mengenali semua itu. Mereka harus mengenali cara pasangannya bercakap, cara dia bertindak dan sebagainya. Semua yang dilakukan itu melambangkan sikapnya sebenar. Jika mereka benar-benar faham, banyak yang boleh diatasi semasa berkahwin.

Kesan daripada tidak faham kaedah komunikasi yang berkesan itu, banyak pasangan yang berkahwin mengalami krisis. Sikap isteri tidak difahami oleh suami hingga kadang-kadang perkara kecil menjadi besar. Dalam ruang ini saya cuba paparkan sikap isteri yang seharusnya suami tahu dan bertindak bagi mengatasinya.

1. Waktu merajuk

Bil
Sikap
Maksudnya
Mengatasinya
1
Tiba-tiba tak mahu bercakap Dia tidak suka dengan tindakan suami sebelum itu Berterus terang maksud tindakan, jika perlu minta maaf
2
Tiba-tiba marahkan suami Dia cemburu dengan tindakan suami Perlu selidek puncanya, mungkin salah sangka. Jika pasti, berterus terang, bukan menipu
3
Tiba-tiba menangis Dia sakit hati dengan tindakan suami Beri penjelasan isu yang ditimbulkan. Beri keyakinan tentang kasih sayang.
4
Tidak mahu memberi khidmat Dia sungguh kecewa dengan sikap suami Nilai semua kesilapan suami, dan betulkan semula apa yang tidak disenangi. Jika masih tidak mahu menerima, tinggalkan dia di rumah untuk memberi ruang dia berfikir

Suami yang tidak memahahami sikap isteri di atas akan bersangka buruk terhadap isterinya malah ada yang menuduh isteri curang.

2. Waktu gembira

Bil
Sikap
Maksudnya
Mengatasinya
1
Dia sudah rajin masak Tindakan suami sebelum itu menyenangkan hatinya Teruskan sikap itu, jika perlu puji kerajinannya
2
Dia tidak banyak soal waktu kepulangan suami Dia puas hati dengan tindakan suami Ucapkan terima kasih kepada isterinya dan menten keadaan itu
3
Dia siap untuk tidur awal Dia sudah akur dengan kehendak suami Belajari sikap dan pengalaman manis itu untuk tidak mengulangi kebencian isteri
4
Dia bercakap dengan nada manja Dia mahu suaminya bersikap seperti itu juga Hargai sikap isteri dan jauhi dari sikap kontra

Suami yang tidak faham dengan tindakan isteri akan terus menyangka isterinya ada udang di sebalik batu. Akhirnya suami tidak bertindak yang sewajarnya.

3. Waktu benci

Bil
Sikap
Maksudnya
Mengatasinya
1
Kehendak suami tidak dilayan Dia mahu suami mengubah sikap yang buruk Baiki kesilapan bukan mempertahankannya
2
Tidak mahu bercakap apabila ditanya walaupun dengan baik Dia memprotes sikap suami yang tidak istiqamah berbuat baik Menilai sikap diri mana yang buruk dibuang dan yang baik diperbanyakkan
3
Makan tidak selera Dia mahu simpati daripada suaminya Suami perlu melihat masalah isteri dan cuba selamatkan. Tetapi jangan sampai melanggar syariat
4
Tidur seorang diri Dia mahu suaminya bertanggungjawab kepada dirinya Suami perlu menilai kelemahan diri dan cuba membaiki kekurangan itu demi kasih sayang

Oleh sebab tidak faham tindakan isteri suami terus marah kepada isteri. Dan atas sikapnya yang tidak sabar itu mereka bergaduh.

4. Waktu mengharap

Bil
Sikap
Maksudnya
Mengatasinya
1
Muka masam Apa yang diharapkan tidak menjadi kenyataan Bertanya sebab dan cuba atasi kehendaknya
2
Meminta maaf sambil menangis Dia benar-benar insaf Terimalah seadanya dia, dan selepas memaafkannya, nasihatkan berdasarkan kehendak Islam dan apa yang anda mahu
3
Melihat sesuatu barangan dalam tempoh yang lama dan memujinya Dia hendak meminta suami membelinya Suami perlu memberi pertimbangan sewajarnya sama ada untuk membelikannya atau tidak

Contoh sikap isteri yang dipaparkan ini mungkin tidak bermaksud begitu, tetapi sebagai suami, tindakan isteri perlu dikaji dengan teliti. Kadang-kadang yang tersurat tidak sama dengan yang tersirat. Beruntunglah mereka yang boleh menilai dengan tepat. Tetapi yang paling penting semua yang berlaku harus disangka baik. Nanti yang negatif akan menjadi positif.

Related Posts with Thumbnails