Blog Ati Harun's Touch

facebook page

facebook page
Makeup Servis

Followers

Wednesday, February 24, 2010

G Carrefour




14hb Feb 2010: Intention nak belikan Irfan papan carom yang saiz kecik.. kat Tesco (Setia alam) dah abes.. G la Carrefour, Klang.. seb bek ada lg stok..rm39.90.. plus buah yg byk2 tu ngan yg untuk jentik tu.. dalam rm10.90.. untuk anak punya pasal.. walau duit ngah sengkek pon.. belikan la.. sian lak.. tapi lupe lak nak amek gambo carom tuh.. nanti aku amek..

Tapi kat depan Carrefour tu ada tempat menarik untuk amek gambo.. sempena Tahun Baru Cina.. g sane ngah malam.. so x ramai orang plus ramai yang dah balik kampung.. so senang sket amek gambo...

Irfan hafal doa n zikir

Alhamdulillah, dah dekat 2 bulan Irfan sekolah. Banyak kemajuan dlm diri dia.
Dia dah pandai baca doa makan, berzikir, dan doa tido yang aku selalu ajar tu pon die dah ingat(makna dalam BM pon dia dah ingat).. hehe..
Iqra' dia dah boleh baca sampai Ja, cuma selalu permulaan baca tu, huruf Ja kene diingatkan dulu, yang lain tak de masalah..
Skill mewarna pon, dia dah agak ok la.. cuma perlu diperkemaskan lg..

Irfan hafal beberapa doa..

Alhamdulillah, dah dekat 2 bulan Irfan sekolah. Banyak kemajuan dlm diri dia.
Dia dah pandai baca doa makan, berzikir, dan doa tido yang aku selalu ajar tu pon die dah ingat(makna dalam BM pon dia dah ingat).. hehe..
Iqra' dia dah boleh baca sampai Ja, cuma selalu permulaan baca tu, huruf Ja kene diingatkan dulu, yang lain tak de masalah..
Skill mewarna pon, dia dah agak ok la.. cuma perlu diperkemaskan lg..

Doa tidur
http://www.box.net/shared/cerx5czugb

Doa Makan
http://www.box.net/shared/ju9jccpok8

Zikir
http://www.box.net/shared/ktijsyska6

Kisah Pemuda Malas Bersolat..

Kisahnya bermula di sebuah tempat di salah sebuah Negara Arab. Terdapat
seorang pemuda yang sangat liat untuk mendirikan solat. Malah dia tidak
mendirikan langsung solat lima waktu. Seorang diri pun berat, apatah lagi secara berjamaah. Setiap kali ada ulama yang berkunjung ke tempat mereka,
seringkali jugalah penduduk setempat mengadu kepada ulama yang datang
bertandang berkenaan sikap pemuda tersebut.

Berkali-kali diberikan nasihat namun sedikitpun tidak memberikan apa-apa
kesan kepada anak muda ini. Malah makin menjadi-jadi.

" Awak wajib mendirikan solat lima waktu. Solat merupakan tiang agama
kita" kata salah seorang pendakwah kepada pemuda tersebut.
a
" Emm..insyaAllah kalau saya rajin saya akan buat ye " jawab pemuda
tersebut secara sinis.

Begitulah seterusnya. Sehinggalah datang seorang ulama daripada al-Azhar
al-Syarif bertandang ke tempat mereka. Aduan yang sama diberikan. Setelah mendengar dengan teliti aduan para penduduk. Maka Ulama ini berkenan untuk
bertemu dengan pemuda ini.

" Syeikh pun nak tegur saya juga? Nak suruh saya dirikan solat lima
waktu?" sindir pemuda ini bila melihat ulama tersebut datang bertamu ke
rumahnya.

Ulama tersebut sambil tersenyum menjawab " Sekadar ingin berkenalan.Tiada
langsung niat saya ingin memaksa kamu seperti yang kamu sebutkan".

Pertemuan pertama berjalan dengan lancar. Langsung tidak disentuh oleh
ulama tersebut berkenaan solat . Perkara yang dilaksanakan hanyalah
sekadar merapatkan tali silaturrahim. Bincang tentang pekerjaan, tempat
tinggal, sara hidup dan lain-lain.

Pemuda tersebut begitu senang dengan perlakuan Syeikh. Tanpa sedar
terselit rasa kagum pada seorang tua berjubah tersebut. Tidak seperti yang
selalu datang bertemu dengannya. Setiap kali duduk , terus memberikan
peringatan dan dalil-dalil tentang haramnya meninggalkan solat.

Akhirnya pemuda ini pula datang berkunjung ke tempat penginapan Syeikh.
Maka semakin bertambah mesra pergaulan mereka. Begitulah keadaan
seterusnya, Syeikh tetap tidak pernah menyentuh tentang solat. Sehinggalah tiba satu hari, Syeikh memberitahu bahawa beliau akan berangkat pulang ke
Mesir. Ini kerana tugas yang diberikan oleh pihak al-Azhar ditempat
tersebut telah selesai. Pemuda itu datang bertemu Syeikh. Rasa sedih akan
berpisah dengan seorang ulama menyentak-nyentak jiwanya.

Sebelum berpisah, Syeikh memeluk Ahmad seraya berkata dengan lembut "
Ahmad, aku ada mendengar suara-suara mengatakan bahawa engkau tidak pernah bersembahyang. Betulkah begitu?"Tersentak Ahmad bila mendengar pertanyaan
daripada Syeikh tersebut.

" Memang benar wahai tuan Syeikh. Bukan aku tidak mengetahui bahawa ianya
wajib cuma sikap malas yang ada padaku inilah yang menghalang untukku
melakukannya"jawab Ahmad memberikan alasan.

"Baiklah, kalau begitu, bolehkah kamu tunaikan permintaanku sebelum aku
berangkat pulang?"

"Permintaan apa itu wahai tuan?"

" Kamu pilih solat mana yang paling ringan untuk kamu dirikan. Satu pun
sudah memadai, Boleh?"Tanya Syeikh kepada Ahmad.

Terkejut Ahmad mendengar pertanyaan Syeikh. Belum pernah dia dengar solat
boleh dipilih-pilih untuk disempurnakan.

" Bolehkah begitu wahai tuan Syeikh?" Tanya Ahmad penuh keraguan.

"Boleh tapi hanya untuk kamu sahaja" Jawab Syeikh sambil tersenyum.

" Baik ,dulu kamu pernah ceritakan kepadaku bahwa kamu berkerja sebagai
petani bukan? Dan kamu juga sering bangun awal pagi untuk ke kebunmu.
Bukankah begitu Ahmad?" Tanya Syeikh kepada Ahmad.

"Benar Tuan Syeikh"

"Kalau begitu aku cadangkan kepadamu, alang-alang kamu telah bangun setiap
awal pagi , apa kata jika kamu basahkan sedikit sahaja anggota tubuhmu
dengan wudhuk dan terus selepas itu dirikan solat subuh dua rakaat. Dua
rakaat sahaja, rasanya tidak terlalu berat bukan?" Syeikh memberikan
cadangan kepada Ahmad.

Ahmad tanpa banyak bicara terus menerima cadangan Tuan Syeikh. Perasaan
serba salah menyelinap jiwanya jika dia menolak permintaan syeikh tersebut
yang terlalu rapat dengannya.

"Janji denganku Ahmad yang kamu tidak akan meninggalkan sekali-kali solat
subuh ini di dalam hidupmu. InsyaAllah tahun depan aku akan berkunjung
lagi ke sini. Aku berharap agar dapat bertemu denganmu di Masjid setiap
kali solat subuh tahun hadapan.Boleh ya Ahmad? Syeikh memohon jaminan
daripadanya.

" Aku berjanji akan menunaikannya". Maka dengan senang hati Tuan Syeikh
memohon untuk berangkat pulang ke Mesir. Di dalam hatinya, memohon agar
Allah memberikan kekuatan kepada Ahmad untuk melaksanakan janjinya.

Tahun berikutnya, setelah Tuan Syeikh sampai di tempat tersebut, beliau
benar-benar gembira bilamana melihat Ahmad benar-benar menunaikan
janjinya. Namun menurut penduduk setempat, Ahmad hanya solat subuh sahaja.
Solat yang lain tetap tidak didirikan. Tuan Syeikh tersenyum. Gembira
dengan perubahan tersebut.

Suatu pagi setelah selesai menunaikan solat subuh secara berjemaah di
Masjid. Syeikh memanggil Ahmad. Seraya bertanya: " Bagaimana dengan
janjimu dulu Ahmad.Adakah ada terdapat hari yang engkau tertinggal
menunaikan solat subuh?".Ahmad menjawab dengan yakin : " Berkat doamu tuan Syeikh, Alhamdulillah sehari pun aku tidak ketinggalan solat jemaah subuh
di masjid ini"

"Alhamdulillah, bagus sekali kamu. Engaku benar-benar menunaikan janjimu."

" Mudah sahaja rupanya tunaikan solat ini ya Tuan"

" Perkara yang kamu lakukan tanpa paksaan pasti akan kamu rasakan mudah
sekali. Yang penting jangan rasakan ianya suatu paksaan .Tetapi anggap
ianya suatu kegemaranmu. Seperti kamu berkebun. Tiada yang memaksa, tetapi
disebabkan minatmu yang mendalam terhadap kerja-kerja itu, maka tanpa
disuruh kamu akan melaksanakannya bukan?"Syeikh menerangkan kepada Ahmad.

" Benar apa yang tuan katakan.Perkara yang kita lakukan dengan minat,
tanpa dipaksa pun akan kita laksanakan"

"Ahmad, kamu habis bekerja pukul berapa ya?" Tanya Syeikh kepada Ahmad.

" Ketika azan Zohor aku berhenti untuk makan , kemudian aku sambung
kembali kerja sehingga hampir Asar"

"Pasti kamu bersihkan sedikit dirimu bukan ? Membasuh tangan dan kaki
untuk duduk menjamah makanan? Benar Ahmad?" Tanya Syeikh meminta
kepastian.

"Ya benar Tuan"

" Kalau begitu, apa pendapatmu jika aku mencadangkan agar engkau lebihkan sedikit basuhanmu itu. Terus niatkan ianya sebagai wudhuk. Selesai makan,
terus dirikan solat zohor empat rakaat. Sekadar empar rakaat tidak lama
rasanya bukan? Takkan terjejas tanamanmu agaknya?" Kata Syeikh berseloroh
kepada Ahmad.

Ahmad tertawa dengan gurauan Tuan Syeikh. " Betul juga apa yang disebutkan
oleh tuan. Baiklah mulai hari ini saya akan cuba laksanakannya".

Jauh disudut hati Syeikh berasa sangat gembira dengan perubahan yang
berlaku kepada Ahmad. Setelah selesai kerja Syeikh di tempat tersebut.
Beliau berangkat pulang ke Mesir. Beliau berjanji untuk datang semula pada
tahun hadapan.

Begitulah keadaannya Ahmad. Setiap tahun Syeikh bertandang, maka setiap
kali itulah semakin bertambah bilangan solat yang dilakukan. Kini masuk
tahun ke lima Syeikh bertandang ke tempat tersebut.

Ahmad seperti biasa hanya mendirikan solat empat waktu kecuali Isya'.
Selesai menunaikan solat Maghrib. Terus beliau berangkat pulang ke rumah.

Suatu hari semasa Tuan Syeikh melihat Ahmad hendak berangkat pulang
setelah menunaikan solat Maghrib berjemaah. Terus beliau memanggil Ahmad.

" Bagaimana dengan kebunmu Ahmad? Bertambah maju?" Syeikh memulakan
bicara.

" Alhamdulillah, semakin bertambah hasilnya Tuan"

" Baguslah begitu.Aku sentiasa doakan hasilnya semakin bertambah."Doa Tuan
Syeikh kepada Ahmad.

" Ahmad, aku ingin bertanya kepadamu sebelum engkau pulang. Cuba engkau
perhatikan dengan baik. Apa lebihnya kami yang berada di dalam masjid ini
berbanding kamu? Dan Apa kurangnya kamu berbanding kami yang berada di
dalam masjid ini?"

Ahmad tunduk sambil memikirkan jawapan yang patut diberikan.

" Lebihnya kamu semua adalah kerana kamu mendirikan solat Isya', sedangkan
aku tidak menunaikannya"

"Baiklah, adakah kamu ingin menjadi orang yang lebih baik daripada kami
semua?"Tanya Tuan Syeikh menguji.

"Sudah tentu wahai Tuan Syeikh" jawab Ahmad dengan penuh semangat.

" Kalau begitu dirikanlah solat Isya'. Maka engkau tidak lagi kurang
berbanding kami.Malah engkau akan menjadi lebih baik daripada kami" Syeikh
memberikan jawapan yang cukup berhikmah kepada Ahmad.

Akhirnya, berkat kesabaran Tuan Syeikh mendidik Ahmad.Beliau berjaya
menjadikan Ahmad seorang yang tidak lagi meninggalkan solat.

Lima tahun bukanlah masa yang singkat untuk memberikan dakwah sebegini.
Kesabaran dan hikmah yang tinggi sangat-sangat diperlukan demi
menyampaikan risalah dakwah.

Berbeza dengan kita sekarang. Sekali kita bercakap, harapan kita biar
sepuluh orang berubah dalam sekelip mata. Oleh kerana itulah, bilamana
orang menolak dakwah kita, kita mencemuh, mengeji dan mengatakan bahawa
semua sudah lari daripada jalan dakwah.Lari daripada jalan kebenaran.

Monday, February 15, 2010

my sis xcdent

Pagi semalam my sis called, and she said that she had n xcdent.. luckily, die x de pape.. but her car got bumped from the back n frm the front as well.. 4 cars were involved.. my sis's car was the third one.. the whole story, x tau sgt..hehe...yg kesiannye, kete tu tak leh nak bwk coz tayar depan kanan sangkut sket kat bumper..kire kete proton lame ni kuat r,kete yg len dlm xcident(kete skang) lg kemek teruk.. berbeza besi yg dorang guna dulu n sekarang...

and one more thing happened, moto abang ipar pon ilang yesterday mownink. Kat masjid masa solat subuh.. SO skang nih, masjid pon bukan tempat selamat lg..

Seb bek ngah cuti, so terlepas a few days utk anta/amek anak2 sekolah n tuk abg ipar g keje, tp kene pk2kan camane nak setel. Dorang dah x de transport nak ke mane2.. cume ade lg satu moto je yg tinggal kt umah tuh
.

Thursday, February 11, 2010

Hukum Menyambut Hari Valentine

Oleh Mohd Yaakub bin Mohd Yunus



Hukum Menyambut Hari Valentine

Sebagaimana yang telah termaktub di dalam al-Qur’an dan al-Sunnah dan disepakati oleh generasi awal umat Islam hari kebesaran bagi umat Islam yang mana disyariatkan bagi kita menyambutnya hanyalah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha. Ini sebagaimana yang firman Allah S.W.T.:

Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu; dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus. – al-Hajj : 67

Anas bin Malik r.a berkata: Nabi s.a.w pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya. Pada kedua-duanya mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah. Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-duanya bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri.” - Hadis riwayat al-Nasaai, no: 959.

Oleh itu hendaklah umat Islam hanya membataskan diri dengan menyambut hari-hari perayaan yang diiktiraf oleh Allah dan Rasul-Nya khusus untuk umat Islam. Setelah berakhir zaman salafussoleh iaitu 3 kurun terbaik bagi umat Islam, pelbagai hari perayaan telah ditambah ke dalam kalendar umat Islam seperti Mawlid al-Rasul, Israk Mikraj, Maal Hijrah, Nuzul al-Qur’an dan lain-lain lagi. Namun demikian apa yang mendukacitakan adalah umat Islam pada zaman kini telah mula merayakan hari-hari perayaan yang langsung tidak berkaitan dengan umat Islam malah ianya berasal dari budaya serta agama golongan yang ingkar kepada perintah Allah S.W.T. seperti sambutan Tahun Baru Masehi, Hari Halloween dan juga Hari Valentine yang sedang kita perbincangkan ini. Terdapat larangan daripada baginda s.a.w. untuk meniru budaya orang bukan Islam dan bagi mereka yang meniru budaya seperti ini ditakuti mereka akan tergolong bersama dalam golongan tersebut. Sabdanya: Barangsiapa menyerupai satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka. - Hadis riwayat Imam Abu Dawud, hadis no: 3512.

Tambahan pula sambutan Hari Valentine ini merupakan satu upacara yang berhubung-kait dengan agama Rom Kuno dan juga Kristian sebagaimana yang telah penulis paparkan sebelum ini. Justeru itu bagi mereka yang menyambut hari tersebut ditakuti dia tergolong dalam ke dua golongan tersebut sebagaimana yang telah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. di atas. Apabila seseorang itu merayakannya bermaksud untuk mengenang kembali peristiwa kematian St. Valentine maka tidak disangsikan lagi bahawa perbuatan tersebut boleh menyebabkan pelakunya terkeluar dari agama Islam. Apabila dia tidak bermaksud sedemikian dan menyambut Hari Valentine sekadar untuk bersuka-ria maka dia sebenarnya telah melakukan suatu kemungkaran yang besar kerana sambutan hari tersebut menyerupai perbuatan golongan yang durhaka kepada Allah S.W.T.. Tambahan pula sambutan Hari Valentine ini turut diikuti dengan perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan syarak seperti pergaulan bebas diantara lelaki dan perempuan, membuang masa dengan berpeleseran ke tempat-tempat yang tak tentu hala malah mencurigakan dan membazir wang dengan memberi hadiah yang mahal-mahal. Tentang hukum menyambut Hari Valentine, Syaikh al-‘Utsaimin berkata: “Maka bila dalam merayakan Hari Valentine tersebut bermaksud untuk mengenangkan kembali St. Valentine, maka tidak diragukan bahawa orang itu telah kafir. Dan jika tidak bermaksud begitu namun sekadar ikut-ikutan kepada orang lain, maka orang itu telah melaksanakan dosa besar.”

Tidak dapat dinafikan pergaulan bebas ketika sambutan Hari Valentine ini membuka pintu perzinaan sedangkan Allah s.w.t. memerintahkan kita untuk menutup segala ruang yang boleh menyebabkan terjadinya perzinaan. Firman-Nya: Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan). – al-Israa’ : 32

Sebagaimana yang telah dilaporkan dalam akhbar Utusan Malaysia pada 10 Februari 2007, Pengasas Pusat Kebahagiaan Wanita dan Remaja (Kewaja), Yahaya Mohamed Yusof telah menegaskan bahawa kes remaja hamil anak luar nikah meningkat pada akhir Februari dan awal Mac. Beliau berkata: “Sebahagian besar remaja yang ditempatkan di Kewaja mengadu mereka lupa diri ketika menyambut Hari Memperingati Kekasih atau Valentine’s Day. Mereka keluar berpasangan dan berpesta sehingga larut malam, kemudian mengambil pil khayal hingga tidak sedar terlanjur lalu hamil.”

Harus kita ingat bahawa golongan yang memusuhi Islam, akan sentiasa berusaha menanamkan benih-benih kesesatan dalam jiwa umat Islam supaya mereka jauh dari jalan yang lurus lagi diredhai Allah S.W.T.. Firman-Nya: Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar)". –Al-Baqarah (2) : 120

Oleh itu mereka mempopularkan sambutan Hari Valentine ini di negara-negara Islam dan menampakkan sambutannya sebagai satu perkara yang begitu romantis serta indah bagi pasangan-pasangan yang ingin membuktikan perasaan cinta mereka. Inilah sebenarnya sikap syaitan yang sentiasa berusaha untuk menyadur perbuatan maksiat agar kelihatan seperti satu perkara yang baik dan diamalkan oleh manusia tanpa rasa berdosa. Firman-Nya Iblis berkata: " Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini, dan aku akan menyesatkan mereka semuanya Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik". – al-Hijr (15) : 39-40

Bersandarkan kepada hujah-hujah di atas maka para ulamak telah merumuskan bahawa sambutan Hari Valentine adalah diharamkan bagi seluruh umat Islam. Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam”.

Justeru itu hendaklah pihak berwajib mengambil tindakan sewajarnya untuk menghalang budaya golongan yang ingkar kepada Allah ini dari diamalkan oleh umat Islam di Malaysia. Media Massa sepatutnya dihalang dari memasyhurkan sambutan Hari Valentine ini kepada umat Islam. Sebagai gantian media massa perlu digunakan untuk menyebarkan fatwa-fatwa para ulamak yang mengharamkan sambutan Hari Valentine.

Wednesday, February 10, 2010

Eating Fruits

EATING FRUIT...

It's long but very informative

We all think eating fruits means just buying fruits, cutting it and just popping it into our mouths. It's not as easy as you think. It's important to know how and when to eat.

What is the correct way of eating fruits?

IT MEANS NOT EATING FRUITS AFTER YOUR MEALS! * FRUITS SHOULD BE EATEN ON AN EMPTY STOMACH.


If you eat fruit like that, it will play a major role to detoxify your system, supplying you with a great deal of energy for weight loss and other life activities..

FRUIT IS THE MOST IMPORTANT FOOD. Let's say you eat two slices of bread and then a slice of fruit. The slice of fruit is ready to go straight through the stomach into the intestines, but it is prevented from doing so.

In the meantime the whole meal rots and ferments and turns to acid. The minute the fruit comes into contact with the food in the stomach and digestive juices, the entire mass of food begins to spoil....

So please eat your fruits on an empty stomach or before your meals! You have heard people complaining - every time I eat watermelon I burp, when I eat durian my stomach bloats up, when I eat a banana I feel like running to the toilet etc - actually all this will not arise if you eat the fruit on an empty stomach. The fruit mixes with the putrefying other food and produces gas and hence you will bloat!

Graying hair, balding, nervous outburst, and dark circles under the eyes all these will NOT happen if you take fruits on an empty stomach.

There is no such thing as some fruits, like orange and lemon are acidic, because all fruits become alkaline in our body, according to Dr. Herbert Shelton who did research on this matter. If you have mastered the correct way of eating fruits, you have the Secret of beauty, longevity, health, energy, happiness and normal weight.

When you need to drink fruit juice - drink only fresh fruit juice, NOT from the cans. Don't even drink juice that has been heated up. Don't eat cooked fruits because you don't get the nutrients at all. You only get to taste. Cooking destroys all the vitamins.

But eating a whole fruit is better than drinking the juice. If you should drink the juice, drink it mouthful by mouthful slowly, because you must let it mix with your saliva before swallowing it. You can go on a 3-day fruit fast to cleanse your body. Just eat fruits and drink fruit juice throughout the 3 days and you will be surprised when your friends tell you how radiant you look!

KIWI: Tiny but mighty. This is a good source of potassium, magnesium, vitamin E & fiber. Its vitamin C content is twice that of an orange.

APPLE: An apple a day keeps the doctor away? Although an apple has a low vitamin C content, it has antioxidants & flavonoids which enhances the activity of vitamin C thereby helping to lower the risks of colon cancer, heart attack & stroke.

STRAWBERRY: Protective Fruit. Strawberries have the highest total antioxidant power among major fruits & protect the body from cancer-causing, blood vessel-clogging free radicals.

ORANGE : Sweetest medicine. Taking 2-4 oranges a day may help keep colds away, lower cholesterol, prevent & dissolve kidney stones as well as lessens the risk of colon cancer.

WATERMELON: Coolest thirst quencher.. Composed of 92% water, it is also packed with a giant dose of glutathione, which helps boost our immune system. They are also a key source of lycopene - the cancer fighting oxidant. Other nutrients found in watermelon are vitamin C & Potassium.

GUAVA & PAPAYA: Top awards for vitamin C. They are the clear winners for their high vitamin C content. Guava is also rich in fiber, which helps prevent constipation. Papaya is rich in carotene; this is good for your eyes.

Drinking Cold water after a meal = Cancer! Can u believe this?? For those who like to drink cold water, this article is applicable to you. It is nice to have a cup of cold drink after a meal. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion. Once this 'sludge' reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine. Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.

A serious note about heart attacks HEART ATTACK PROCEDURE': (THIS IS NOT A JOKE!) Women should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting. Be aware of intense pain in the jaw line.. You may never have the first chest pain during the course of a heart attack . Nausea and intense sweating are also common symptoms.. Sixty percent of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up. Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let's be careful and be aware. The more we know the better chance we could survive..

Sunday, February 7, 2010

"Keajaiban AZAN " - Halaqah

Keajaiban Azan.. Masa tengah tgk Al-Kuliyyah, ada iklan pasal Keajaiban Azan..dalam hati.."menarik gak, nak tgk la". Then Ustaz Mohd Fauzi siap pomot lg suh tgk Halaqah-"Keajaiban Azan", Ahad, 7 Feb 2010. Dan aku pon memang interested gak nak tgk..

Ada sikit info yg aku rase best untuk share dengan sesape yang tak berpeluang tgk..tapi boleh bukak website tv9 kalo nak lebih detail..rasenye dorang ade upload program tuh..

Azan disyariatkan untuk solat, kelahiran bayi, bencana alam, kebakaran dll...

Dari Dr Azhar Sarip: Ada 4 tahap gelombang otak (paling tinggi ke paling rendah)
1. Beta - stress, semasa berfikir, bekerja...
2. Alpha - santai, tonton drama (terasa berlakon sekali)...
3. Theta - tidur2 ayam, tenang...
4. Delta - tidur nyenyak tanpa mimpi...

90% manusia duduk di gelombang Beta: nakal, stress, buruk sangka dengan Allah(paling buruk). Azan pulak berada di gelombang Theta. Banyak perkara ajaib berlaku di dalam gelombang ini. Dunia akan rosak binasa seandainya tiada gelombang Theta. Azan menstabilkan dunia ni.. dari gelombang terlalu tinggi atau terlalu rendah. Seboleh mungkin lakukanlah solat seawal waktu (tepat pada waktunya) kerana gelombang rendah masih di situ bagi memudahkan khusyuk di dalam solat kita, Insya Allah. Mungkin terjadi kiamat jika Azan tiada lg di dunia ini..

Azan satu terapi yang baik dan sangat penting. Beri pemahaman kepada anak betapa pentingnya azan. Sebelum baca buku, anak tu perlu azan. Lihat betapa cantik, betapa kuat menghafal ilmu dan sebagainya.

Satu perkara yang menarik, Azan bukan dilaung (kekadang otak kiri) tetapi diseru (sepenuh hati/jiwa - gunakan otak kanan), perkataan paling sesuai digunakan.. Semasa Azan diseru, jika dinikmati dan difahami, badan kita akan rasa ringan dll...

Satu perkara yang dianjurkan:
Terapi Azan:

Tutup lampu, pejam mata dan hayati Azan..kemudian cuba tidur.. lihat apa akan berlaku..

Malam ni nak try, esok aku bg keputusannya.

Dan jika rumahtangga dalam 'kepanasan', Azan di dalam rumah tersebut, insyaAllah..rumah akan tenang..
Untuk anak yang degil,diAzankan... insyaAllah...

Amalkanlah Azan.. banyak sangat kelebihan..

Itu la serba sedikit info.. yang baik dari Allah dan yang buruk dari diri saya sendiri.. Wassalam.


Wednesday, February 3, 2010

PC Fair in UM


I just went to PC Fair this morning but my intention is specifically to buy antivirus Kaspersky. But the price is much higher than the place that i had surveyed before. So gudbye antivirus..

It was inevitable that I ended up buying something that I had not intended to buy which is headset.. hahaha... SonicGear HS2000 pro.. the price ok kot.. rm49..



plus 2 books from Telaga Biru.. so sesape nak pinjam.. dialu-alukan.. sharing is caring k...

Related Posts with Thumbnails