Followers

Monday, January 17, 2011

bersalin di HTAR

Ni nak citer pengalaman bersalin aku kat HTAR.. anak aku lahir pd 3.7.2006, lama dah.. hee.. tp saje nak share since aku ngah preggy anak ke 2...

Byk pengalaman owg len bersalin kt spital gomen ni.. mostly sume yg tak best je.. byk yg prefer private.. tp sesape yg ade wet lebey tu.. mayb leh r g private.. aku dulu pon cadang nak g private gak.. tp akak aku kate.. bek g gomen je.. pape hal nanti dorang akan rujuk ke gomen gak.. nanti lg sakit tinge.. huhu...

Mase aku dulu, alhamdulillah, ok je.. takde pon kene marah2.. aku ni diabetes.. so kene induce la kan.. entry sebelum ni ade aku citer sket... so aku di suh check-in kat spital TAR ni one day b4 EDD aku.. sehari suntuk.. aku dok nengok org kuar masuk wad.. boring giler.. abeh aku tanye sume org.. sakit ke idak bersalin.. beza induce ngan normal.. bla..bla..bla.. 2.7.06, pg2 lg aku dh diberi ubat(dr bwh) tuk cepatkan pembukaan tp lmbt lak progress aku.. tghari masih x de, 2nd check..dlm kul 7 gitu.. Dr tolong sket2 (sakit gak woo).. so bukak le 2cm.. then Dr kate kol 10 mlm neh masuk LB yek... aku pon.. "baek Dr"..

Kol 10mlm.. dtg le Dr kt katil aku.. cucuk jarum kat tgn tuk masukkan drip.. hee.. byk molot sket.. takut sakit.. sian Dr tu layan aku mengomel.. pas dah setel.. x lama tu.. nurse dtg.. siap pesan,"dlm LB nanti jgn jerit2 ye.."..aku pon disorong masuk LB.. seram giler waktu tu.. sejuk giler tgn.. nak terberak pon ade.. wahhaaa.. masuk LB je.. dtg Dr(aku sume pon Dr.. hahhaa..selgi x dressing cm nurse).. pecahkan ketuban.. hurm...

Pas je sejam 2 pas pecah ketuban... mak datuk... sakit nye jgn cakap r.. adoyai.. sejuk aircond ilang trus... tp bile nurse check.. baru bukak 3 cm... adoiii.. lama lg.. aku dok bising2.. nurse dtg kasi inject kat bontot.. x lame ilang sakit... tp kejap je.. pas tu dtg balik sakitnye... aku bising lg.. "misi, tolong.. sakitnya... tolong..pot..pet..pot..pet..."(hahahaa..) misi siap kate.."mmg la sakit.. tahan la sikit".. seb bek cakap baik2.. heee... inject bontot sebelah lg lak.. ilang kejap.. makkk... dtg lg sakitnye... "misi..inject lg.. sakit..tulun..".. misi,"mane buleh byk2 kali inject.. 2 kali je buleh..".. aku,"operate le, sy dah tak tahan lg neh..".. (hahahaa.. kelako kan..), misi,"mane boleh sesuka hati nak operate.. selagi baby ok.. x boleh operate.., kalau awk sakit, sedut ni..sakit je sedut".. korang nak tau.. itu je la yg aku buat.. sedut antanoks.. sedut je..pengsan.. hahaa.. ntah bape kali.. aku pon x igt.. tp kalo sakit kuat je.. gas die x bape jln jugak...

Tetibe misi kejutkan aku.. "Latifah, bangun.. masa untuk meneran..".. aku nengok jam.. kol 10pg dah.. urm.. betapa ramainye kat situ masa aku nak neran.. almaklum ri Senin.. byk beno pelatihnye.. dah jadik cam show lak... asenye kebetulan aku sorang je yg tinggal.. tp best giler.. kelako pon ade.. ramai2 bagi semangat tuk aku push.."Latifah, teran2.. kuat lg... ok.. bagus2.. cuba lg"... dan sekian kali... smp le aku dah tak larat nak neran.. aku dengo Dr kate.. die dah tak larat neh.. kene vakum.. Dr ckp kat aku nak vakum.. aku pon.. ok Dr.. but u still kene teran.. again.. nurse2 tolong bg semangat tuk meneran.. push2..dr kuar pale.. pas tu tgn.. push harder lg.. again n again.. kuar sume sekali.. Ya Allah.. leganye perut bile dah kuar tu..

Akhirnya.. selamat le kuar.. baby boy.. kol 10:40am.. ngan berat 3.05kg.. "ok Latifah.. tengok ni.. bayi awak.. lelaki..".."ok".. mase jait lak.. terenjut2.. Dr kate sakit ke.. kompem le sakit.. dah terenjut.. hee... Dr suh sedut gas lagik.. seduttttt, pengsannn... kol 12tghari nurse kejutkan aku.. nak tolak g wad.. dah setel sume.. hee.. tolak tepi dulu.. bg minum air koko... 12 lebey baru tolak masuk wad..

Trillion thanks to my hubby.. setia menunggu kat luar LB.. sepanjang aku kt dalam.. x tido die sehari suntuk.. alolooo siannye... riso die..die kate.. yg masuk kendian dr aku, dah kuar.. aku x kuar2 lg.. lega betoi tghari tu bile nampak aku... hee.. tu la.. susahnye bersalin..


Kalo igt balik.. ngeri pulak.. seriau nak tempuh kali ke 2 neh.. doakan sume selamat yek... ngah plan nak bersalin kat mane lak kali neh..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails